• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Research-status Report

Development of the English Nominal Domain in Adult Second Language

Research Project

Project/Area Number 17K02976
Research InstitutionGunma Prefectural Women's University

Principal Investigator

Snape Neal  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (10463720)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細井 洋伸  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (40331946)
梅田 真理  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (80620434)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordssecond language / count / mass / definites / L2 learner
Outline of Annual Research Achievements

本研究課題は、日本語を母語とする学習者による英語の冠詞と可算・不可算名詞の区別の習得について明らかにすることを目標としている。先行研究では、日本人学習者はこれらの文法的要素の習得が難しく、上級者でも母語話者と差異のなく使用・解釈することが難しいことが報告されている。平成29年度は、本研究課題を検証するための実験を作成し、一部の調査対象者に対し実験を行なった。実験は主に、心理学実験ソフトSuperLabを用い、被験者の文の読み時間や回答選択に要する時間も測定する「自己ペース読文タスク」と、被験者が冠詞と可算・不可算名詞の正用と誤用が正しく判断できるかどうかを調査する「文法性判断テスト」から構成される。本実験では、文法性判断タスクにおいては、被験者の英語の冠詞や可算・不可算名詞の区別に対する言語知識、そして「自己ペース読文タスク」においては、被験者の冠詞や可算・不可算名詞の処理過程を調査する。この実験は、実験群として日本語を母語とする英語学習者に参加していただくのに加え、統制群として英語母語話者にも参加していただく予定である。二つの被験者グループの結果を比較し、両者の間に違いがあるかどうかを、言語知識と言語処理の両方の観点から検証する。
平成29年度は、上記の実験の作成に加え、まず統制群を対象に調査を行なった。University of Swansea、もしくは University of Greenwichに在籍するイギリス在住の英語母語話者25名の被験者に参加をしていただき、調査を行なった。H30年度には、H29年度に収集した結果の分析と、実験群を対象とした調査を行う。実験群は、中級、または上級英語学習者と英語圏長期滞在経験者の3グループを対象に行う予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

Though we managed to test 25 native speaker controls, we hope to obtain more native speaker control judgements. This means we need to plan another trip in order to collect more judgements.

Strategy for Future Research Activity

We hope to make a trip either to the UK or US sometime during this academic year to collect further data from native speaker controls. We also plan to start testing Japanese L2 learners of English in Japan this academic year.

Causes of Carryover

Due to a delay in preparation, we were unable to conduct testing during the summer. We plan to do further testing this year in the UK or the US.

  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Acquisition of scalar implicatures: Evidence from adult Japanese L2 learners of English.2018

    • Author(s)
      Neal Snape
    • Journal Title

      Linguistic Approaches to Bilingualism

      Volume: 8:2 Pages: 163-192

    • DOI

      https://doi.org/10.1075/lab.8.2

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The long-term effect of explicit instruction on learners’ knowledge on English articles.2017

    • Author(s)
      Mari Umeda, Neal Snape, Noriaki Yusa, John Wiltshier
    • Journal Title

      Language Teaching Research

      Volume: 0 Pages: 0

    • DOI

      https://doi.org/10.1177/1362168817739648

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Acquiring antecedents for reflexives when both L1 and L2 permit long-distance binding.2017

    • Author(s)
      Mari Umeda, Kazue Takeda, Makiko Hirakawa, Michiko Fukuda, Yahiro Hirakawa, John Matthews, Neal Snape
    • Journal Title

      Journal of the European Second Language Association

      Volume: 1:1 Pages: 38-48

    • DOI

      http://doi.org/10.22599/jesla.14

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Article choice by Japanese L2 learners: An intervention study.2018

    • Author(s)
      Neal Snape
    • Organizer
      University of Greenwich, UK
    • Invited
  • [Presentation] Sensitivity to non-native contrasts in speech perception by child L2 learners of English2017

    • Author(s)
      Kie Matsumoto and Neal Snape
    • Organizer
      European Second Language Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Heritage language reversal: The production of voice onset time (VOT) by Japanese returnees.2017

    • Author(s)
      Neal Snape
    • Organizer
      University of Reading, UK
    • Invited
  • [Presentation] Heritage language reversal: The production of voice onset time (VOT) and perception of dental fricatives by a Japanese returnee.2017

    • Author(s)
      Neal Snape
    • Organizer
      University of Essex, UK
    • Invited
  • [Book] 第二言語習得モノグラフシリーズ 1 名詞句と音声・音韻の習得2017

    • Author(s)
      日本人英語学習者による冠詞の習得:概説
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      Kuroshi
    • ISBN
      978-4-87424-749-5 C3081

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi