• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

English Education for Global Symbiosis: Conceptualization and Verification of Empathic Intercultural Understanding

Research Project

Project/Area Number 17K02998
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

奥西 有理  岡山理科大学, 教育学部, 教授 (50448156)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords異文化理解 / 英語教育 / 多文化関係
Outline of Annual Research Achievements

多文化人材の異文化交流のプロジェクトにおける、短期間の間にどのような異文化適応がなされているのかについて面接調査を行い質的分析の結果をまとめた。外国人留学生を対象とした調査からは、「巧遅志向の自己開示」「距離感によるプライバシー確保」「コミュニケーションの機能不全」他9つの概念が見いだされた。これらの概念を更に概念づくりの段階につなげていく。
また、日本人学生を対象とした、国際教育プログラムにおける多文化環境におけるでの協調的問題解決スキルについても調査を行った。日本人学生と外国人留学生が協力して地域コミュニティーにおいて国際教育活動を展開する中で、リーダー役の学生がどのようなメンバー間の関係性認知をし、どのような多文化集団が形成されていくのかについて明らかにした。質的分析からは、関係性の認知について、「盲目的信頼の崩壊」や「日本人集団内ポジションの確立」を含む10個の概念と、「外国人との固有の関係形成」を含む4つのカテゴリーが抽出された。日本の社会文化的な環境の中で起こる異文化接触の教育上の課題として、日本人学生が集団を形成したりリーダーシップを取ろうとする対象に、外国人が同等な立場の人材として含まれにくいという点があることが浮かび上がった。しかしながら、日本人同士の集団の関わり中で起こる対人葛藤とそこから生まれる対人認知が、異文化間の関係作りへのきっかけとなる可能性が浮かび上がった。同集団内・外における様々なレベルの違いにどのように対処していくかの資質能力の育成が、英語教育の中にも組み入れられていくことが新たな課題として浮かび上がった。

  • Research Products

    (2 results)

All 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 英語教員養成課程学生の英語学習目的と教授内容に関する認知―新学習指導要領との親和性分析2021

    • Author(s)
      藤城孝輔・奥西有理
    • Journal Title

      岡山理科大学教育実践研究

      Volume: 4 Pages: 85-92

  • [Journal Article] Awareness of International Students after Short-Term Intercultural Contact with Japanese Students: A Narrative Analysis of Dialogues with a Linguistic and Cultural Mediator2020

    • Author(s)
      Yuri Okunishi, Kosuke Fujiki
    • Journal Title

      Educational Review, USA

      Volume: 4(11) Pages: 185-192

    • DOI

      10.26855/er.2020.11.001

    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi