• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Research-status Report

A meta-analysis of components of L2 speaking and writing

Research Project

Project/Area Number 17K03023
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

印南 洋  中央大学, 理工学部, 教授 (80508747)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords第二言語 / 産出能力 / 構成要素 / メタ分析 / 先行研究 / 統合
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、第2言語における産出能力の構成要素について現在までに行われた研究を収集し、メタ分析を用いて統計的に統合し、産出能力の構成要素について可能な限りの知見を引き出すことを目的とする。個別の研究は行われてきたが、それらを全て統合する試みは国内外を通じて例がなく、独創的な研究だと思われる。具体的な構成要素を特定することに加え、各構成要素の強さの比較や、関連すると考えられる諸要因の影響も明らかにする。
今年度は以下3点を行った。第1に、第2言語における産出能力の構成要素を実証的に調べた先行研究を広く収集し、吟味した。第2に、先行研究のコーディングを行った。理論的観点とともに、解釈で用いるコーディング可能な要因を絞り込んだ。第3に、学会で情報収集を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

先行研究が多く収集及び吟味に時間がかかるため、コーディングまでなかなか進まないため。また、これらの判断を客観的にするため、複数名で行う必要があるため。

Strategy for Future Research Activity

次年度は以下4点を行う。第1に、第2言語における産出能力の構成要素を実証的に調べた先行研究を広く収集し、吟味する。第2に、先行研究のコーディングを行う。理論的観点とともに、解釈で用いるコーディング可能な要因を絞り込んだ。第3に、分析・考察を行う。第4に、学会で情報収集を行う。

Causes of Carryover

先行研究が多く収集及び吟味に時間がかかるため、コーディングまでなかなか進まないため。また、これらの判断を客観的にするため、複数名で行う必要があるため。文献収集およびコーディングに予算を使う。

  • Research Products

    (9 results)

All 2017

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Does TOEIC as a university exit test ensure higher employability in Taiwan?2017

    • Author(s)
      Pan, Y.-C., & In’nami, Y.
    • Journal Title

      International Journal of Language Testing

      Volume: 7 Pages: 1-27

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Issues of Language Assessment in Japan: Past, Present and Future2017

    • Author(s)
      In’nami, Y., Koizumi, R., Sawaki, Y., & Watanabe, Y.
    • Journal Title

      Language Assessment Quarterly

      Volume: 14 Pages: 189-191

    • DOI

      10.1080/15434303.2017.1357725

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using EIKEN, TOEFL, and TOEIC to award EFL course credits in Japanese universities2017

    • Author(s)
      In’nami, Y., & Koizumi, R.
    • Journal Title

      Language Assessment Quarterly

      Volume: 14 Pages: 274-293

    • DOI

      10.1080/15434303.2016.1262375

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] L2 working memory capacity and L2 reading comprehension: A meta-analysis2017

    • Author(s)
      In’nami, Y., Hijikata-Someya, Y., & Koizumi, R.
    • Organizer
      Paper presented at the 1st Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF) meeting, Tokyo, Japan
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Vocabulary size and depth, and listening and reading skills2017

    • Author(s)
      Koizumi, R., & In’nami, Y.
    • Organizer
      Paper presented at the 21st JLTA Annual Conference, Fukushima, Japan
  • [Presentation] 日本人英語学習者の4技能レ ベルのずれの特徴―TOEFL Junior Comprehensiveの場合―2017

    • Author(s)
      小泉利恵 & 印南洋
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会
  • [Presentation] Examining the construct of paired oral tasks through analysis of elicited speech functions2017

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Organizer
      Paper presented at the 4th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment, Taipei, Taiwan
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L2 speaking proficiency and its features: A meta-analysis2017

    • Author(s)
      Jeon, E. H., In’nami, Y., & Koizumi, R.
    • Organizer
      Paper presented at a colloquium at the 11th International Symposium on Bilingualism 2017 Conference, Limerick, Ireland
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 大修館書店2017

    • Author(s)
      小泉利恵、印南洋、深澤真 (著, 編集)
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      英語テスト作成ガイド
    • ISBN
      4469246107

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi