2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of Analytic Evaluation Criteria for Novice EFL Writers
Project/Area Number |
17K03030
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Teikyo University of Science & Technology |
Principal Investigator |
Baba Chiaki 帝京科学大学, 教育人間科学部, 教授 (50465374)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 英作文 / 分析的評価基準 / スローラーナー |
Outline of Final Research Achievements |
This study develops new analytic criteria for novice EFL writers. To complete the task, I analyzed whether the ESL Composition Profile (Jacobs, et al., 1981) can be used for novice writers and found that the profile was not suitable for novice learners. Next, I investigated the appropriate evaluation items. The results showed that four items, that is, content, vocabulary, grammar, and word count are the best items for novice EFL writers. I also found that writers with TOEIC Bridge scores over 130 could write English compositions fluently and accurately, and their compositions can be evaluated with the TOEFL Writing Scoring Guide.
|
Free Research Field |
英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、英語を不得意とするスローラーナー向けの英作文分析的評価基準を開発した。既存の評価基準を用いた場合、学習者の書いた英作文の評価が低いところに偏るため、どのような点を指導により強化していくかが見えにくかった。今回開発した評価基準は、スローラーナーが書いた英作文を評価するために適した評価項目を備え、小さな進歩も評価することができる。今後、授業の中で英語を書く活動を積極的に取り入れたときに、この評価基準を使うことで、学習者にできている事柄と強化すべき事柄を伝えると同時に、自己表現をしたことによる達成感を感じさせることが可能となる。
|