• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

An empirical study of elementary school communicative activities that require the interpretation of pragmatic meaning from phonetic information

Research Project

Project/Area Number 17K03038
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

松村 省一  龍谷大学, 国際学部, 教授 (90331131)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 脇田 博文  龍谷大学, 国際学部, 教授 (40352934)
チヤプル ジユリアン  龍谷大学, 国際学部, 教授 (60411279)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords小学校 / 外国語活動 / 語用論的能力
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、小学校外国語活動において「意味のあるコミュニケーション活動ができていない」という教員の声を背景に、その改善および活性化に向けた方策の提案を行うことを目的とする。具体的には、学校現場での実態調査を踏まえて、イントネーションなどの音声情報で表される「語用論的な意味」を重視したコミュニケーション活動の指導例や教材を現職教員の協力を得て開発し、併せて現場で実践することで児童への教育効果を検証する。また、その結果をもとに、小学校でのコミュニケーション能力育成に貢献できる教員の養成・採用・研修のあり方について考察する。 2019年度は以下の課題を遂行した。
(課題1)前年度に引き続き、公立小学校で外国語活動を担当している教員を対象にデータ収集を行なった。2020年度3月末時点での回答者数は317名。
(課題2)小中連携の具体的方策を検討する目的で、公立中学校の英語科教員を対象にデータ収集を行った。2020年度3月末時点での回答者数は286名。
(課題3)収集したデータをもとに、語用論的な意味を解釈する能力に影響を及ぼす要因について重回帰分析を用いて考察し、また、2020年度から始まる教科としての小学校英語教育についての意識が小学校と中学校の教員でどのように異なるかを分散分析を用いて考察した。
(課題4)データ分析の中間報告として、2019年6月と8月に英語教育関連の国際会議で発表を行った。また、発表で得られたフィードバックを踏まえ、国際学術誌へ論文を投稿した。

  • Research Products

    (7 results)

All 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] 韓国教員大学(韓国)

    • Country Name
      KOREA (REP. OF KOREA)
    • Counterpart Institution
      韓国教員大学
  • [Int'l Joint Research] 台湾師範大学(その他の国・地域)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      台湾師範大学
  • [Int'l Joint Research] University of British Columbia(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      University of British Columbia
  • [Int'l Joint Research] UC, Berkeley(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      UC, Berkeley
  • [Presentation] Dealing with diversity or developing a diversion? Education in Japan at a crucial turning point.2019

    • Author(s)
      Chapple, J.
    • Organizer
      The 19th International Conference on Diversity in Organizations, Communities & Nations, University of Patras, Greece.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teachers’ self-efficacy beliefs as determinants of instructional strategy choice: A study of non-specialist EFL teachers in Japan.2019

    • Author(s)
      Matsumura, S., & Nagamine, T.
    • Organizer
      The 2019 Asia TEFL Conference, Ambassador Hotel, Bangkok, Thailand.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining the relationships among teachers’ self-efficacy, English proficiency, and instructional strategies: A study of EFL teachers in Japan.2019

    • Author(s)
      Matsumura, S., & Gunderson, L.
    • Organizer
      The Multidisciplinary Approaches in Language Policy and Planning Conference, OISE at the University of Toronto, ON, Canada.
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi