2019 Fiscal Year Final Research Report
Consumer and Citizen in Economic Thought Reconstruction of the theory of Japanese Society after the Wold War II
Project/Area Number |
17K03650
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic doctrine/Economic thought
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Research Institution | Okinawa International University |
Principal Investigator |
Ikegaki Kotoe 沖縄国際大学, 経済学部, 講師 (90646093)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
橋本 努 北海道大学, 経済学研究院, 教授 (40281779)
丸山 千賀子 金城学院大学, 生活環境学部, 教授 (20324965)
水原 俊博 信州大学, 学術研究院人文科学系, 准教授 (10409542)
根本 志保子 日本大学, 経済学部, 教授 (70385988)
畑山 要介 豊橋技術科学大学, 総合教育院, 講師 (70706655)
伊藤 賢一 群馬大学, 社会情報学部, 教授 (80293497)
神野 由紀 関東学院大学, 人間共生学部, 教授 (80350560)
石塚 千賀子 新潟大学, 人文社会科学系, 特任助教 (70812436)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 消費者 / 消費社会 / 消費者市民社会 / 消費文化 / 消費者運動 / 産消提携 / 倫理的消費(エシカル消費) / ミニマリズム |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we set a theme that has not studied so far, "Civil society and consumers," and were able to organize and summarize discussions from various fields based on the following two issues. The first issue is "Civil society theory in economic thought and theory." We have organized the discussion to discover the significance of consumer autonomy and consumption required in the society of mass production and mass consumption from economic thought and consumer society theory. The second issue is "Construction of the spiritual history of the consumer movement." We have organized discussions on the construction of alternative production/consumption/distribution relationships such as consumer civic groups' activities and production-consumption partnerships.
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Free Research Field |
経済思想史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大量生産・大量消費社会に対する批判から発した消費社会論の思想的源流・背景とそれらがもつ倫理的観点は,グローバル化などにより複雑化した社会システムのもとでの新たな消費社会論の展開においても引き継がれている。このような消費社会論の系譜から現代社会の分析へとつなげる本研究成果は,消費社会論の発展という学術的意義とともに現代社会を理解するためのフレームワークを提供するという社会的意義がある。本研究における消費社会批判とそのオルタナティブの提示は,新型コロナウイルスの影響下で加速的に変容する私たちの消費社会に意義深い示唆を与えている。
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