2019 Fiscal Year Final Research Report
Growth strategy patterns from the perspective of a supplier in the automotive industry; Focusing on independent suppliers
Project/Area Number |
17K03943
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Hiroshima City University |
Principal Investigator |
Lee Jaeho 広島市立大学, 国際学部, 教授 (40342133)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
塩地 洋 京都大学, 経済学研究科, 教授 (60215944)
富山 栄子 事業創造大学院大学, 事業創造研究科, 教授 (40449426)
平野 実 県立広島大学, 経営情報学部, 教授 (00405507)
菊池 航 立教大学, 経済学部, 准教授 (00710724)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 中間財メーカー / 成長戦略 / 顧客範囲 / 製品範囲 / コアコンピタンス / サプライ・チェーン・マネジメント |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to clarify various patterns and process of suppliers’ strategic behaviors, using the three-axis framework named “Growth Strategy Cup” from a dynamic perspective. This study was conducted by a qualitative method with in-depth interviews with Japanese suppliers in the automotive industry. As the main analysis objects, we focused on several independent suppliers who have more strategic discretion than keiretsu suppliers. The conclusion is as follows. Firstly, a supplier’s possible maximum growth is dependent on three axes; customer scope, product scope, and core competence. Secondly, the possible maximum extension of customer scope and product scope is affected by core competence. We found significant core competence elements such as the scope and expertise of product technologies, marketing know-how and international transaction skills as well as conventional organizational capabilities.
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Free Research Field |
サプライ・チェーン・マネジメント
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
主な学術的意義は2点である。第一に、従来完成車メーカーを中核とするサプライ・チェーン・システム論において中間財メーカーの視点の成長戦略を提唱することによって当該分野をより充実化した。第二に、企業成長論においてはAnsoff のGrowth Vectorsの3軸である地理的市場、製品技術、市場ニーズがそれぞれ独立した次元として捉えられており、製品技術が市場範囲拡張へ及ぼす影響が欠落しているという問題点を修正することによって、企業成長戦略モデルの精緻化に貢献した。 社会的には、日系の自動車関連中間財メーカー本位の成長戦略を支援する的確な産業政策を立案する上で示唆を与えるものである。
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