2019 Fiscal Year Final Research Report
Consumer Behavior Modeling with Big Data for Marketing Resource Allocation
Project/Area Number |
17K03988
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | マーケティング / ビッグデータ活用 / ベイズモデリング / 推薦システム |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we conducted a consumer behavior modeling with big data to optimize marketing resource allocation. The results are summarized in three parts. 1. A consumer behavior model with big data has been developed. 2. We have organized types of issues that are solved to optimize the marketing resource allocation using the model. 3. We have developed recommender systems using big data.
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Free Research Field |
商学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義:大規模な潜在変数を採用したマーケティングモデルを開発・進展させた。そこでは、機械学習法とマーケティングモデルをベイズモデリングにより統合した確率的生成モデルを開発し、実データでの実証を行った。 社会的意義:マーケティング資源配分の最適化を議論した。加えて、推薦システムへの応用を行った。そこでは、推薦精度のみではなく、推薦の新規性やありきたりな推薦を行わないため新しい手法を開発した。
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