2019 Fiscal Year Final Research Report
Fundamental Research on Concept Arrangement and Methodology for Episodic Branding in the age of Globalization
Project/Area Number |
17K04004
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Chuo University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | グローバル・ブランド / エピソード記憶 |
Outline of Final Research Achievements |
The first theoretical finding is the concept arrangement and systematization of Episodic Branding. We find three episodic branding strategies: owned-episodic branding, given-episodic branding, and shared-episodic branding. The second one is about overseas deployment of Episodic Branding. When you deploy the strategy overseas, you must focus on the differences of shared-episode between your country and the countries in which you operate. The empirical findings came from the consumer research in Tokyo metro;olitan area (survey samples: 1,659), and the interview research for Japanese companies’ overseas subsidiaries in Dubai (UAE) and Boston (USA). The results of these two studies show that three Episodic Branding strategies are effective to some extent.
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Free Research Field |
マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
エピソード記憶は、人間の記憶を構成する2大記憶(意味記憶とエピソード記憶)の一つであり、認知心理学を中心に多くの研究が積み重ねられてきた。消費者行動も人間行動の一つであり当然エピソード記憶の影響を受けている点に着目し、消費者の製品・サービスの購買行動においても購買対象に関わるエピソードが重要と考え、3つのエピソード・ブランディング戦略にまとめあげた。当該研究は、人間行動に関する認知心理学の知見と、マーケティング分野におけるブランド戦略の知見を組み合わせることによって、新たな戦略の提示を行ったもので、認知心理学およびマーケティング両分野にとって学術的意義は高く、社会的意義も大きいと考える。
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