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2019 Fiscal Year Research-status Report

流通チャネルにおける取引関係の開始に関する実験研究

Research Project

Project/Area Number 17K04005
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

久保 知一  中央大学, 商学部, 教授 (40376843)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 崔 容熏  同志社大学, 商学部, 教授 (70315836)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords新制度派 / 流通チャネル / 卸売業者
Outline of Annual Research Achievements

2019年度は、卸売業者が取引関係において顧客へ提供する価値の高低を説明するべく、新制度派アプローチ(取引費用論、組織能力論)と延期-投機モデルを多属性モデルの文脈に盛り込んだ概念モデルに基づく実証研究論文の投稿とそのリビジョンを主に行った。さらに、前年度に発表した論文で考慮されていなかった、関係特定的投資の防御問題を加味した概念モデルの構築と企業サーベイの準備に取り組んだ。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

学会誌に投稿中の論文の査読が終了しておらず論文としての成果に至っていないことと、2019年度は研究代表者が国際共同研究加速基金により渡航していたために日本国内の研究分担者との連携を十分に行うことができなかったため。

Strategy for Future Research Activity

引き続き、査読中の論文の採択を目指す。概念モデルの構築と企業サーベイについては、海外の研究者の協力を仰ぐことができるようになったため、共同研究体制を作って進めていく。

Causes of Carryover

2019年度に予定していた企業サーベイについて、さらなる準備期間が必要と判断したため、研究期間を1年延長し、予算を次年度に残したため。

  • Research Products

    (5 results)

All 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] マーケティング成果へのチャネル統合度と企業特殊的要因との結合効果:ポジショニングと資源2019

    • Author(s)
      崔容熏, 原頼利
    • Journal Title

      日本商業学会『流通研究』

      Volume: 22 Pages: 17-33

    • DOI

      https://doi.org/10.5844/jsmd.22.17

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Performance Effects of Misalignment between Firm-Specific Factors, Channel Structures and Exchange Attributes: An Empirical Test of Japanese Manufacturing Industries2019

    • Author(s)
      CHOI Yonghoon
    • Organizer
      The 15th East Asian Conference on Regional Economy and Sustainable Development (ECRESD 2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The Performance Effect of Inter-Firm Adaptation in Channel Relationships: The Roles of Relationship-Specific Resources and Tailored Activities2019

    • Author(s)
      崔容熏
    • Organizer
      日本商業学会関西部会
  • [Presentation] Economic Rationality or Social Legitimacy? The Conditions under which Multiple Channel Strategies are Effective2019

    • Author(s)
      Choi, Yonghoon, Hara, Yoritoshi
    • Organizer
      35th Industrial Marketing & Purchasing (IMP) Group Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Market Power and Knowledge Acquisition Capability as Alternative Governance Mechanisms: Forward Integration of Manufacturing Firms in Japan2019

    • Author(s)
      Choi, Yonghoon, Lee, Seunghyun
    • Organizer
      The 39th Strategic Management Society (SMS) Annual Conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-01-27  

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