2021 Fiscal Year Final Research Report
Transformability of Teachers for Supporting Child's Development Variations: Focusing on Practices of School Events
Project/Area Number |
17K04346
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
Shoji Reika 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (90550749)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 教師の専門性発達 / 学校行事 / 学校異動 / 発達の多様性 / ナラティヴ |
Outline of Final Research Achievements |
This study defined teachers’ professional development as "educational practice according to the development variations of students". We examined what personal and organizational changes are necessary for its development. The focus of the research was on school events and personnel transfers. The results of the study revealed that development was limited to the individual, and it was difficult to say that it had an impact on changes in the organizational structure and school culture. It also became clear that support is needed to link the practical knowledge acquired in the past to new practices. In summary, we pointed out the importance of viewing teacher development as having both local and global dimensions.
|
Free Research Field |
発達心理学,教育心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校教育を取り巻く状況を分析するにあたり,「ナラティヴ」に着目したことである。本研究では,実践の当事者である教師のライフ(Life:生活および人生)に根ざした声を収集し,そこから,学校教師が児童生徒の多様な教育ニーズに応じた教育実践を行うために,どのような個人的/組織的変化が必要か,加えて何がその変化の促進/制限要因となるのかについて実践知から明らかにする。それにより現場感覚に根差した研究となり,現場で実行可能なヒントの提案につながる。また,切り口とした学校行事と異動は,日常を異化するような経験であり,それに着目したことによって見えにくい大人の発達の姿を可視化することができる。
|