• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Factors of promoting and interfering School as A Team: Japan-US. cross-cultural study focusing on psychoeducational services

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K04367
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo Seitoku University

Principal Investigator

Ishikuma Toshinoti  東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (50232278)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 家近 早苗  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40439005)
田村 節子  東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (40549151)
鈴木 庸裕  日本福祉大学, 子ども発達学部, 教授 (70226538)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Keywordsチーム学校 / 教育相談 / スクールカウンセラー / スクールソーシャルワーカー / チーム援助 / コーディネーション
Outline of Final Research Achievements

Factors of promoting and interfering School as A Team: Japan-US. cross-cultural study focusing on psychoeducational services was conducted. The teachers and teacher consultants at educational boards in Japan, as well as teachers and school psychologists were interviewed in the U.S. regarding team support to children with difficulties. Also questionnaires were administered to 400 teachers in elementary and junior high schools in Japan.

Factores to influence team support in schools are found: functions of coordination committees, management of school managers, teachers' attitudes to psychoeducational services, teachers' attitudes to support all students in the school, expectation and worries about team supprot. The measures of these factors were developed for elementary and junior high schools.

Free Research Field

教育心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

チーム学校におけるチーム援助は、『生徒指導提要』(2022)でも強調されており、すべての児童生徒に対してチーム学校にとりくむ実践である。本研究の成果で明らかになったチーム学校の要因(コーディネーション委員会の機能、教師の心理教育的援助サービスへの態度、学校のすべての子どもの心理教育的援助サービスに対する教師態度、チーム援助への期待と不安)は今後チーム学校による生徒指導を充実させるための実践的な示唆となる。
チーム学校の要因を測定する尺度は、チーム学校の状況を把握し、チーム学校の促進に関わる活動の成果のエビデンスの作成のために使うことができる。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi