2020 Fiscal Year Final Research Report
Using WISC-IV as a therapeutic intervention: refining collaboration model with parents and developing a manual
Project/Area Number |
17K04415
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲月 聡子 日本福祉大学, その他部局等, 准教授 (50839892)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | WISC-IV / 協働的アセスメント / マニュアル |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted a questionnaire survey that examined how psychologists conduct intelligence and mental development tests at their work place. Based on the result, a model of “collaborative WISC-IV feedback with parents” are presented, in that model we repositioned WISC-IV feedback as therapeutic intervention from one part of an assessment in the early stages of psychological intervention. Furthermore, we have compiled this model as a manual so that psychologist candidates can learn it. The manual in conjunction with an interactive training session and role-play help candidates learn collaborative WISC-IV feedback.
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Free Research Field |
臨床心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
臨床心理士への質問紙調査によって,実際のクライアントを前にした検査施行の様子や,支援への活かされ方の実態の一端が明らかになった。これらは今後心理アセスメントの教育や実施のスタンダードのもととして活かされていくだろう。また調査結果でも多数の心理職が使用しているWISC-IVの協働的なフィードバックモデルおよび実施のためのマニュアルをまとめられたことは,より多くの心理職が心理アセスメントを協働的なものとして実施するための礎の一つとしての意義があると考えられる。
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