• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

Reconsidering Rousseau's autobiographical works in the context of history of educational thoughts

Research Project

Project/Area Number 17K04521
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

室井 麗子  岩手大学, 教育学部, 准教授 (40552857)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Keywordsルソー / 自伝 / 霊的修練 / アド / 記憶
Outline of Annual Research Achievements

本研究課題の最終年度である本年度は、これまでの取り組みの成果を論文等にまとめて公刊した。
まず、これまで取組んできたピエール・アドの『Qe'est-ce que la philosophy antique?(古代哲学とは何か)』の日本語への翻訳を刊行するための作業に取組み、校正(初校)作業を終えることができた。
また、本研究課題の理論枠組み・概念である「霊的修練exercice spirituel」に関する諸論文をさらに読み進め、同概念の内実をより精緻に把握することができた。
そして、ルソーの自伝的著作群を教育論および人間形成論のテクストとして教育思想史的文脈の中で再読するというこれまでの取り組みを諸論文にまとめて公刊した(「「市民社会」という感情の共同体とルソーの異論」、「Rousseau's Dissent from "Civil Society" as Community of Emotion」、「社会的記憶と個人的記憶の汽水域としての自伝――ルソーにおける抗いのエクリチュール」)。これら諸論文をまとめる作業をとおして、ルソーの自伝的著作群の人間形成論的内実や意義をさらに深く考察・分析する視座として、「社会的記憶」と「個人的記憶」という視座・観点の有効性も示すことができた。

  • Research Products

    (3 results)

All 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「市民社会」という感情の共同体とルソーの異論2022

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第125号 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Rousseau's Dissent from "Civil Society" as Community of Emotion2022

    • Author(s)
      Reiko Muroi
    • Journal Title

      E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: Vol.7 Pages: 25-37

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 記憶と想起の教育学――メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ2022

    • Author(s)
      山名淳(編著)、〔室井麗子(分担執筆)〕
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251674

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi