2020 Fiscal Year Final Research Report
Development a standard model of training for student Yogo teachers to improve their professionalism.
Project/Area Number |
17K04574
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Saitama University (2019-2020) Jumonji University (2017-2018) |
Principal Investigator |
SAITO Chikage 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (50618163)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹鼻 ゆかり 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (30296545)
鹿野 裕美 宮城大学, 看護学群(部), 准教授 (40510631)
三森 寧子 千葉大学, 教育学部, 准教授 (70633395)
鎌塚 優子 静岡大学, 教育学部, 教授 (80616540)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | 養護実習 / スタンダードモデル / 指導者 / サポートガイド |
Outline of Final Research Achievements |
This study developed a standard model of training for student Yogo teachers to improve their professionalism. The following three points were implemented.(1)We interviewed Yogo teachers who teach students in practice to identify difficulties associated with teaching.(2)We developed a guide to support Yogo teachers who teach students in practice.(3)We compiled casebooks that can be used to train students before practical training.
|
Free Research Field |
養護実践学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新任の養護教諭の質を担保するためには、養護実習の標準的基準を提示し、養成機関と実習校の連携を促進することが必要である。本研究では指導養護教諭の指導上の困難点や不安点を明らかにした上で、養成機関と指導養護教諭の連携のツールとしての「指導養護教諭のためのサポートガイド」を作成した。評価の結果、サポートガイドは指導養護教諭が養護実習を充実させるための一助となることが示された。
|