• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

A study on the Japanese characteristics of head teachers' leadership with a particular attention to the routines and tools tools

Research Project

Project/Area Number 17K04607
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

勝野 正章  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (10285512)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Keywords校長 / リーダーシップ / 日本的特徴 / ルーティン / ツール
Outline of Annual Research Achievements

交付申請時に記載した「研究の目的」に即し、校長のリーダーシップの日本的特徴を明らかにするため、主に次の3つの方法により研究を実施した。1.2019年度に実施した1都3県の公立学校長を対象とする質問紙調査の分析、2.国内外研究者との共同研究、3.国内の研究協力校への訪問調査。コロナ禍により当初の計画どおり研究を進めることができなかったため研究期間を延長したが、日本の校長のリーダーシップをパターナリズムの観点から分析し、その経営管理主義(managerialism)の浸透による変容を明らかにすることができた。
主要な研究成果は、以下のとおり。
Katsuno, M. (2023). The Introduction of New Public Management into School Leadership in Japan: Implications for Japanese Paternalistic Culture, in Liu, P.& Thien, L.M. (eds.). (2023).Educational Leadership and Asian Culture: Culturally Sensitive Leadership Practice, Routledge.
Katsuno, M. (2023). Changing Japanese School Leadership (tentative title). International Conference on Educational Leadership and Asian Culture (ICELAC).(招待講演)

  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] マニトバ大学(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      マニトバ大学
  • [Int'l Joint Research] マレーシア科学大学(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      マレーシア科学大学
  • [Int'l Joint Research] ワイカト大学(ニュージーランド)

    • Country Name
      NEW ZEALAND
    • Counterpart Institution
      ワイカト大学
  • [Presentation] Changing Japanese School Leadership (Tentative Title)2023

    • Author(s)
      Kasuno, M.
    • Organizer
      International Conference on Educational Leadership and Asian Culture
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Teacher culture and policies in Japan2022

    • Author(s)
      Katsuno, M.
    • Organizer
      East Asia Education Research Colloquium (ソウル大学教育研究所)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Educational Leadership and Asian Culture: Culturally Sensitive Leadership Practice2023

    • Author(s)
      Peng Liu & Lei Mee Thien (eds.)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      1032213671

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi