2021 Fiscal Year Final Research Report
Comprehensive Empirical Research on Educational Inequality in Japan
Project/Area Number |
17K04713
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Matsuoka Ryoji 早稲田大学, 留学センター, 准教授(任期付) (80637299)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 教育格差 / 教育不平等 / 社会経済的地位 / 学習時間 / 努力格差 / 近隣効果 / 子育て / 教育熱 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project attempted to clarify mechanisms of educational inequalities (how the socioeconomic status of the family that one comes from is converted into her/his educational attainment) using various nationally representative data sets collected in Japan. During the period, four peer-reviewed articles were published in international academic journals as outcomes of this project. Moreover, a book that summarizes research findings regarding educational inequalities in Japan was written in Japanese and published for the general public.
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Free Research Field |
教育社会学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
家庭環境によって子の学力や最終学歴に差がある「教育格差」は広く知られるようになってきた。確かに、親が大卒であれば子も大卒となる傾向がデータで確認できるが、これは自動的に生じているわけではない。実態と具体的なメカニズム(どのようにして出身家庭の社会経済的地位が児童生徒の学力、教育選択、最終学歴といった教育成果に変換されるのか)がわからなければ、教育格差の縮小するための政策議論をすることができない。そこで、本研究課題は、日本における教育格差の実態とメカニズムについて、研究期間内で可能な限り多くの観点で実証的に検討した。
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