• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Functional changes of correspondence high schools and universities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K04714
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSeisa University

Principal Investigator

ISHIHARA Haruko  星槎大学, 教育実践研究科, 准教授 (40787959)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小暮 克哉  岩手大学, その他, 准教授 (50782801)
山鹿 貴史  八洲学園大学, 生涯学習学部, 准教授 (10794828)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords教育の社会的機能 / 通信制高校 / 通信制大学 / 学校通信教育
Outline of Final Research Achievements

This research found that, first, in terms of function, correspondence high schools guarantee teens the opportunity to receive education. On the contrary, correspondence universities function related to vocational education and rechallenging dropouts of other higher education institutions. Second, according to teachers’ perceptions, although correspondence high schools’ graduation qualifications previously functioned as sufficient educational background in the society, their current qualifications are changing to basic. In addition, expectation of sufficient educational background is moving to correspondence universities.

Free Research Field

教育社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

進学率の上昇により、高校卒業の意味、大学卒業の意味は変貌と遂げていると考えられる。だが、かつて高校卒業に見いだされた意味が、大学卒業に移行したかについて、特に学校教育現場でどのように捉えられた方は十分に明らかではない。そうした中、本研究の知見は通信制に限定はされるが、社会の成熟に伴い、高校の果たしていた機能の一部が大学に移行しつつあると教員が感じていることを示しており、高校や大学がどのようにみられるかの検証に一定の示唆を与える。

URL: 

Published: 2021-02-19   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi