2019 Fiscal Year Final Research Report
Evidence based research on assessment of cognitive and noncognitive aspects of reading
Project/Area Number |
17K04753
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
ADACHI Sachiko 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30302285)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 読書 (reading) / 評価 (assessment) / テスト / 質問紙調査 / ルーブリック / 読書意欲 / 読書の取組 / デジタルリテラシー |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I searched international and national assessment of cognitive and noncognitive aspects of reading. I analyzed PISA (Program International Student Assessment), PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), CBAL (Cognitively Based Assessment of, for, and as Learning) and EsEP (Evaluacion sexto curso de Educacion Primaria). I adapted U.S. instruction and assessment of genre-based reading program used In2Books rubric. Moreover, I examined a survey for assessment of noncognitive reading for Spanish reading program "Animacion a la Lectura".
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Free Research Field |
国語科教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、読書力評価を認知的側面と非認知的側面の両方から、複数の国際調査、複数の外国の国内調査、調査だけでなく教室における具体的な読書指導場面での評価などを、様々な局面からとらえて統合した点にある。また、本研究の社会的意義は、紙のペーパーテストのみならずデジタルリテラシーの評価という点から、文学的文章・説明的文章という区切りではなく様々なジャンルから、読書の現代的現象を評価していくことを提案している点にある。
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