• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

An empirical study on mathematics classroom processes in terms of argumentation structures

Research Project

Project/Area Number 17K04775
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

真野 祐輔  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (10585433)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordsアーギュメンテーション / 証明 / 数学教育
Outline of Annual Research Achievements

本研究全体の目的は,アーギュメンテーション構造という視点から,数学の単元構成と授業過程の間にある一貫性を明らかにするための分析手法を確立することである。2019年度の研究計画は,2017年度・2018年度の研究活動及び研究成果を総括し,国内外の学会やジャーナル等で成果発信を行うことであった。この計画に基づき,日本科学教育学会年会でアーギュメンテーション分析の方法論に関する発表を共同で行った。その発表内容は,トゥールミン・モデルに基づく授業過程の研究方法であり,2018年度に研究代表者が中心となり開催した国際研究集会およびワークショップをベースとして新たに作成した。また2019年度は,数学の単元構成に関するもう一つの分析手法を教科書分析に適用した論文をまとめ,数学教育学の国際ジャーナルに投稿し掲載された。その論文の中で,日本の中学校数学教科書(特に図形領域)をイギリスの数学教科書と比較し,日本の数学教科書の内容構成の特徴を様々なレイヤーから明らかにした。本研究の成果をさらに発展させるため,2018年度に開催した国際研究集会での招聘研究者との共同研究を推進した。その共同研究を通して,アーギュメンテーション分析の応用可能性を高めるとともに,授業中の学習活動に関するより深い洞察を得るため,局所的な構造と大局的な構造の両面から把握する手法の改善を図ることができた。このように2019年度の研究活動の要点は,前年度までの研究活動に基づいて「分析手法の確立」という研究成果を国内外で発信したこと,およびアーギュメンテーション分析に関する新たな研究課題の発掘に取り組んだといえる。

  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Agder(ノルウェー)

    • Country Name
      NORWAY
    • Counterpart Institution
      University of Agder
  • [Journal Article] Comparing the Lower Secondary Textbooks of Japan and England: a Praxeological Analysis of Symmetry and Transformations in Geometry2020

    • Author(s)
      Takeuchi, H., & Shinno, Y.
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education

      Volume: 18 Pages: 791-810

    • DOI

      10.1007/s10763-019-09982-3

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Some linguistic issues on the teaching of mathematical proof2019

    • Author(s)
      Shinno, Y., Miyakawa, T., Mizoguchi, T., Hamanaka, H., Kunimune, S.
    • Journal Title

      Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 318-325

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How Japanese teachers use mathematics textbooks for "kyozai-kenkyu": Characterizing their different uses by paradidactic praxeologies2019

    • Author(s)
      Mizoguchi, T. & Shinno, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the Third International Conference on Mathematics Textbook Research and Development

      Volume: - Pages: 257-262

    • DOI

      10.17619/UNIPB/1-768

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The ecology of study and research paths in upper secondary school: The cases of Denmark and Japan,2019

    • Author(s)
      Britta Jessen, Koji Otaki, Takeshi Miyakawa, Hiroaki Hamanaka, Tatsuya Mizoguchi, Yusuke Shinno, Carl Winslow
    • Journal Title

      Working with the Anthropological Theory of the Didactic in Mathematics Education A Comprehensive Casebook

      Volume: - Pages: 118-138

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業過程の研究手法としてのアーギュメンテーション分析2019

    • Author(s)
      真野祐輔・David Reid・小松孝太郎・辻山洋介
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
  • [Presentation] 論証活動における発見と説明の統一に関する研究―ピックの定理の説明を読む活動に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      石井雅也,真野祐輔
    • Organizer
      第 66 回 近畿数学教育学会例会
  • [Presentation] Pre-service teachers’ designing of an inquiry task through the course of study and research paths for teacher education2019

    • Author(s)
      Mizoguchi, T. & Shinno, Y
    • Organizer
      Intesive Research Programme: Advances in the Anthropological Theory of the Didactic and their Consequences in Curricula and in Teacher Education
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi