2019 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Extension Processes of Views on School Subject in Japanese Language Teachers Involved with Regional or International Education
Project/Area Number |
17K04784
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 教師の専門性 / 教師の学習 / 教師の信念 / 国語科教師 / ナラティヴ・アプローチ / 国際バカロレア / 地域教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to elucidate diversity of Professional Development in transforming Japanese language teachers’ views on school subject. This study analyzed teachers’ narratives through interviews using narrative approach. It was found that regional teachers and international baccalaureate teachers transform Japanese language teachers’ views on school subject by reflecting educational environment.
|
Free Research Field |
教科教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高校国語科授業では、教師の教材解釈に生徒の理解を収斂させていく授業が少なくないという課題があり、生徒の学びをより豊かに保証するためには教師のあり方が問われている。また、国語科教育に関わる先行研究では、教科内容としての「読みの技術」が様々に研究されてきたが、実践当事者である教師が、生徒の学習をどう見取り、どんな教科内容観をベースに実践を導き出しているのかという、実践の文脈を伴った教師視点での教科内容研究は十分とは言えない状況にある。したがって、当事者である教師が自身を取り巻く教育環境を見据えながら、専門性を成長・発達させる学習プロセスを解明した本研究は社会的にも学術的にも意義に富む。
|