2019 Fiscal Year Final Research Report
Action Research on Constructing Learning Model of English Language Teachers
Project/Area Number |
17K04801
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
TOJO Hiroko 宮崎大学, 教育学部, 准教授 (00756405)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 授業省察過程 / 授業実践録 / 教師認知 / 教師の学習過程 / アクション・リサーチ / 教職課程 / 認知変容過程 / 反省的実践家 |
Outline of Final Research Achievements |
This study explores the process of a university English language teacher's cognition through analysing the tendencies and features of her reflective writings after daily classes. There are two main findings: (1) the teacher focuses on knowing about each student in compulsory English lessons and (2)she concerns more on how the students engage in professional knowledge in teacher training English lessons.
|
Free Research Field |
英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現職教師による授業に関する学習過程については、多くが明らかにされてこなかった。本研究では、授業後に執筆した実践録の記載内容を分析し検討することで、英語教師の認知変容過程を捉え、学習モデルを構築することを目的とした。 一般教養英語と教職英語課程で、双方における教師認知過程を継時的に比較した結果、異なる志向性を辿ることがわかった。複数の授業内容を指導する教師認知がさほどに異なるならば、実際に各教師がどのような認知方略を採るのかを捉えることが望ましい。
|