• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

A study on the change of learner's graph reading ability by tablet device based on 4QS

Research Project

Project/Area Number 17K04844
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

青木 悠樹  群馬大学, 教育学部, 准教授 (60514271)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 栗原 淳一  群馬大学, 教育学部, 准教授 (90583922)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
KeywordsAR / 科学教育 / 学習支援システム / 4QS
Outline of Annual Research Achievements

昨年に引き続き学校教育におけるタブレットの新しい使い方としての教材開発を実施した。具体的には,ARを用いた磁場の可視化,天体の可視化,力の可視化教材の開発,また,タブレットのスクリーンを用いた力学実験教材の開発を行った。各教材の授業実践を通して,教育における有効性を調査した。研究成果として査読付き論文4本の出版を行った。また,別途4本の査読付き論文を投稿中である。
また,GIGAスクール構想が開始されたことを受け,学校現場の教員が授業の中でタブレットをどのように活用すべきかの検討を行なった。具体的には4QS型の授業の中でタブレットを用いた学習支援システムの有効な活用法を検討した。学習支援システムの利点として学習者の意見を瞬時に共有できるというメリットがあるが,4QSの各ステップにおいてどのように用いるのが有効となるかを調査した。本成果に関して,教員が学校現場において活用することができる指導書を作成し,2020年8月に配布を行うことを検討している。

  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Middle School Science Education Teaching Aids for Industry 4.02020

    • Author(s)
      Yuki Aoki, Takeshi Kase, Kenji Nakamura and Yasushi Yuminaka
    • Journal Title

      JTSS

      Volume: accepted Pages: accepted

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Augmented Reality Teaching Aid for Electromagnetic Induction for Middle School Students2019

    • Author(s)
      Yuki Aoki
    • Journal Title

      JSISE

      Volume: 18 Pages: 40-44

    • DOI

      https://doi.org/10.12937/ejsise.18.40

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日周運動のバーチャル観察から視点移動の概念を理解するタブレット教材の開発と実践2019

    • Author(s)
      氏原慎吾,青木悠樹
    • Journal Title

      教材学研究

      Volume: 30 Pages: 29-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Teaching Aid for Teaching Dynamic Motion Using the Tango Platform2019

    • Author(s)
      Yuki Aoki and Izuho Funatsu
    • Journal Title

      JSISE

      Volume: 18 Pages: 7-10

    • DOI

      https://doi.org/10.12937/ejsise.18.7

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] iPadのタッチパネルを用いた力学教材の開発(II)2019

    • Author(s)
      1.青木悠樹,八幡和志
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次大会
  • [Presentation] iPadのタッチパネルを用いた力学教材の開発2019

    • Author(s)
      青木悠樹,八幡和志
    • Organizer
      日本物理学会2019年秋季大会
  • [Remarks] 日本教材学会平成31年度「研究奨励賞」

    • URL

      http://www.kyozai-gakkai.jp/%e5%ad%a6%e4%bc%9a%e8%b3%9e.html

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi