2021 Fiscal Year Final Research Report
Study on Law-Related / Civic Education in Multicultural Society
Project/Area Number |
17K04878
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Dokkyo University (2019-2021) Hakuoh University (2017-2018) |
Principal Investigator |
Okada Junta 獨協大学, 法学部, 教授 (20382690)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
横大道 聡 慶應義塾大学, 法務研究科(三田), 教授 (40452924)
栗田 佳泰 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (60432837)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 主権者教育 / 多文化共生 / 憲法 / 立憲主義 / 能動的学修 / 法教育 / アクティブラーニング / 模擬国会 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to inquire the role of law-related/sovereign education in multi-cultural society and to develop the interactive study materials and teaching methods for that education. Many books and articles which contain our productions of interdisciplinary and comparative research are open to public. Also our articles about the active learning materials for law-related/sovereign education are available.
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Free Research Field |
憲法学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
価値観が多様化する社会における能動的な法教育・主権者教育の意義について理論的・各国比較的な探究を行い、各種書籍・論文として成果を社会に還元することができた。 また、法案作成を題材とする授業の教材開発、教育手法の改良に取り組み、一定の成果を得ることができた。さらに、自治体とも協働して中学生を対象とした模擬国会の取組みを実施し、本研究の成果を実践する機会を設けることができ、今後、本研究の意義を広める契機となることが期待される。
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