2019 Fiscal Year Final Research Report
Theoretical analysis on the effects of super high-speed rail development on the geographical distribution of population
Project/Area Number |
17K06599
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Kobayashi Kiyoshi 京都大学, 経営管理研究部, 共同研究講座教員 (50115846)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松島 格也 京都大学, 工学研究科, 准教授 (60303848)
瀬木 俊輔 京都大学, 工学研究科, 助教 (50762382)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 高速鉄道 / 国土計画 / 都市経済モデル / 固有の歴史と文化 / 一極集中の是正 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focused on the fact that each metropolitan area in a country has the unique historical and cultural properties of their own. Considering this fact, it is expected that the integration of the markets of multiple metropolitan areas through the development of super high-speed railway encourages the dispersion of population among the metropolitan areas and mitigate the over concentration to the large city like Tokyo. This study developed a theoretical model to analyze this mechanism. The analysis with the model showed that the development of super high-speed railway actually encourages the dispersion of the population if the historical and cultural properties of the metropolitan areas are sufficiently diversified. The analysis also showed that this dispersion of the population improves the social welfare as well as the efficiency of the economic activities in the country.
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Free Research Field |
土木計画学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、各都市圏に固有の歴史的・文化的な特性の存在が、リニア新幹線の整備により人口の再分散を促すための重要な条件であることを明らかにした。そのため、リニア中央新幹線の整備と合わせて、各都市圏に固有の歴史・文化や地域資源の活用を支援することにより、また、他の都市圏に存在する固有資源の存在のPRを支援することにより、リニア中央新幹線が有する人口の一極集中の是正効果を高められることを議論した。国土計画に対してこれらの新しい視点を提示したことが、本研究の主要な社会的意義である。また、以上のような政策分析が可能な数理的モデルを構築したことが、本研究の主要な学術的意義である。
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