• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Development of a physical assessment training program to enhance Yogo teachers' clinical judgment skills

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K12564
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Community health nursing
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Atsuko Kasai  弘前大学, 教育学部, 教授 (80185735)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 伸子  熊本大学, 大学院教育学研究科, 講師 (10226946)
山田 玲子  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (10322869)
福田 博美  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90299644)
秋月 百合  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (90349035)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordsフィジカルアセスメント / 養護教諭 / 学校看護学 / 臨床判断 / 養護教諭養成教育
Outline of Final Research Achievements

Yogo teachers are required to have the ability to perform a physical assessment of any student suffering injury or illness, make an accurate clinical judgment, and provide first aid. In this study we propose a measurement tool to determine Yogo teachers’ clinical judgment ability. Based on a questionnaire survey targeting Yogo teachers, we extracted and verified the reliability and validity of 31 items and four factors related to clinical judgment. Factors associated with clinical judgment on the part of Yogo teachers were also clarified. Using this data, we developed an educational program to improve physical assessment skills, using a case study of a student struck with anaphylactic shock caused by a food allergy.

Free Research Field

学校看護学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「養護教諭の臨床判断」の測定用具を開発し,その信頼性・妥当性を検証し,養護教諭が臨床判断に取り組むときの関連要因を明らかにした。今までに,養護教諭の臨床判断に焦点を当てた研究のないことから,学術的に先駆的な研究結果である。また,「食物アレルギーの子どもがアナフィラキシーショックを発症した事例」のフィジカルアセスメント教育プログラムを開発した。本プログラムは養護教諭養成教育や現職養護教諭教育で実践することで,フィジカルアセスメントによる臨床判断に基づき救急処置ができるプログラムである。養護教諭としての専門性の向上につながり,子どもの健康を守るための養護実践力育成となる。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi