2019 Fiscal Year Final Research Report
Inquiry-based learning design which incorporated "acquisition, practical use, and research" for the development of scientific inquiry competency in the science curricula of elementary schools
Project/Area Number |
17K12936
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Kyoto Bunkyo University |
Principal Investigator |
Omae Akimasa 京都文教大学, 臨床心理学部, 准教授 (90709528)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 理科教育 / 探究学習 / 小学校理科 / 探究学習プログラム / 理科探究能力 / 主体的 / 協働的 |
Outline of Final Research Achievements |
One of the problems of elementary schools is that there are few classes of inquiry-based learning in the science curricula. The purpose of elementary school tuition is for a child to acquire scientific inquiry competency. It is necessary to perform inquiry-based learning to achieve active learning. The condition of the program to take inquiry-based learning which incorporated "acquisition, practical use, and research" for the development of scientific inquiry competency in the science curricula of elementary schools. This study would be able to contribute to the match which introduces inquiry-based learning to the elementary schools.
|
Free Research Field |
理科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって,小学校段階における「主体的・協働的な探究学習プログラム」が,追試可能な形で開発されたため,小学校の各単元における様々な理科授業に応用できることが期待される。小学校教員の理科授業への負担や困難さを軽減するのみならず,教師の力量や経験にかかわらず,小学生に質の高い探究学習を保障することが可能である。 理科離れが深刻化し,理数教育の重要性が増す中で,小学校段階における探究学習プログラムを開発することは,社会的に大きな意味をもつ。また,小学校段階における主体的・協働的な探究学習は,先行実践も少ないことから,先進的な研究であり,科学教育の進展に大きく貢献することが期待される。
|