• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Research on visualization and analysis using educational big data in the seamless learning environment

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K12947
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology

Principal Investigator

Mouri Kousuke  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 助教 (60796001)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords教育工学 / 学習分析 / 教育ビッグデータ / ユビキタス学習 / シームレス学習 / デジタル教科書
Outline of Final Research Achievements

In recent years, some educational institutes introduced e-learning systems such as Moodle and Blackboard, and collected educational big data. By using ubiquitous learning systems, learners can record their learning logs in their daily life and share the logs each other. In the studies, formal and informal learning based in e-book technologies are attracting the attention.
This study developed and evaluated our proposed analysis and visualization system to support seamless learning environments by integrating moodle, ebook system and ubiquitous learning system.By using our proposed system, it led to enhance learners' learning opportunities.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年から文部科学省はデジタル教科書システムを小中高等学校に導入する方針を決めている。本研究成果は、この方針にさきだち、デジタル教科書にユビキタス学習システムを統合し、実世界の学習支援を行い、受業内と授業外の学習した知識を結びつけるシームレス学習環境を構築・評価する研究を行った。
さらに、その構築した学習環境で収集した学習ログを学習改善やつまずき箇所を発見するために多様な学習分析を行い、学習者にその結果をフィードバックするシステムを開発・評価を行なった。その結果、学習効果の向上につながる結果を得ることができた。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi