2020 Fiscal Year Final Research Report
Constructing a Learning Log Management System to Support Active Learning
Project/Area Number |
17K12950
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Toho University (2020) Aoyama Gakuin University (2017-2019) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | 教育工学 / メディアの活用 / 教育・学習支援システム開発 / 単語分散表現 / 日本語教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to construct a learning log management system to support active learning and to build a learning profile of learners by analyzing the learning log data obtained from the system. We have proposed a method to automatically generate questions on words and phrases that have been looked up in e-learning based on web browsing history for learning Japanese. Furthermore, we proposed a system to identify the learner's profile by clustering the learning log data.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,学習者を中心とした学習ログデータの循環環境を構築することを企図して,学習者の能動的な学習を支援する一手法を提案できたものと考える.学習ログデータの循環環境とは,学習者を中心に据えて学習活動から得られる様々なログデータを収集・分析し,その結果を教師と学習者にフィードバックさせるまでの一連のデータの流れを意味しており,これまでの教師と学習者の相互のデータの流れの中にe-learningを組み込むことによって,新たな学習環境を学習者に提供することができる.その意味において,オンライン教育の充実に貢献できたものと考える.
|