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2019 Fiscal Year Annual Research Report

The competitive advantages of social media marketing in tourism 2.0

Research Project

Project/Area Number 17K13309
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

佐野 楓  和歌山大学, 観光学部, 准教授 (60707298)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordsツーリズム2.0 / ソーシャルメディア・マーケティング / インバウンド戦略 / GPSビッグデータ / ソーシャルビッグデータ / DMO
Outline of Annual Research Achievements

最終年度においては、主に以下の3つの側面から挙げられる。

まずは、研究目的の第3を達成するため、異文化間の消費者行動研究(Cross-cultural Consumer Behavior Research)の側面から、ソーシャルメディアによる知覚リスクの減少と、外国人観光客の地方中小都市訪問による地域再生に関するインバウンド戦略の探索を試みた。具体的には、観光学分野の主要なジャーナル(例:Tourism Management, Annals of Tourism Research, Journal of Travel Research)から、垂直&個人主義、垂直&集産主義、水平&個人主義と水平&集産主義社会の背景を持つ観光客の行動に関する先行研究を整理し、各グループに属する観光客のソーシャルメディアに対する態度、利用状況と利用意図を分析した。その分析結果は次年度に学術論文に投稿する予定である。また、本プロジェクトの1年目で構築した「観光客の意思決定プロセスモデル」に基づいて、和歌山県を研究対象にして、日本国内20歳―69歳の男女800人に対し、DMO(Destination Management Organization)が主導しているソーシャルメディア・マーケティング(SMM)への態度、エンゲージメントと行動意図について、実験室実験との研究方法によって検証した。更に、ソーシャルメディア上の観光情報が、来阪外国人観光客の行動パターンにいかなる影響を与えるのかを明確にするために、大阪市を5つのエリアに分けて、在住国(地域)、性別、時間帯の3つの変数について分析を行った。

以上の3つの側面から、ツーリズム2.0時代に、ソーシャルメディアが観光客の意思決定プロセスにいかなる影響を及ぼすか、企業とDMOのSMM戦略をいかに構築するかについて理論的かつ実証的に探索した。

  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Exploring the role of a local official cartoon character in DMO's social media marketing: The case of Wakapan in Wakayama Prefecture, Japan2020

    • Author(s)
      Kaede Sano, Yuji Yashima, IpKin Anthony Wong, Hajime Takebayashi
    • Journal Title

      The Proceedings of the Council for Australasian Tourism and Hospitality Education (CAUTHE) 30th Annual Conference

      Volume: - Pages: 391-393

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Managing tourists' perceptions of control in the business ecosystem of smart tourism2020

    • Author(s)
      Hiroki Sano, Kaede Sano, Shuichi Nagata
    • Journal Title

      The Proceedings of the Council for Australasian Tourism and Hospitality Education (CAUTHE) 30th Annual Conference

      Volume: - Pages: 458-461

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring international tourists’ spatial behavior in Osaka2019

    • Author(s)
      Kaede Sano, Hiroki Sano, Tatsuo Oi
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 APacCHRIE & EuroCHRIE Joint Conference

      Volume: - Pages: 2815-2817

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Exploring the role of a local official cartoon character in DMO's social media marketing: The case of Wakapan in Wakayama Prefecture, Japan2020

    • Author(s)
      佐野楓
    • Organizer
      the Council for Australasian Tourism and Hospitality Education (CAUTHE) 30th Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Managing tourists' perceptions of control in the business ecosystem of smart tourism2020

    • Author(s)
      佐野宏樹、佐野楓
    • Organizer
      the Council for Australasian Tourism and Hospitality Education (CAUTHE) 30th Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Spatial analysis on foreign tourists behavior using GPS data: Focusing on Osaka prefecture2019

    • Author(s)
      佐野楓
    • Organizer
      POMS 2019 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring international tourists’ spatial behavior in Osaka2019

    • Author(s)
      佐野楓
    • Organizer
      2019 APacCHRIE & EuroCHRIE Joint Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japan’s Tourism Strategy for the Inbound Market2019

    • Author(s)
      佐野楓
    • Organizer
      2019 International Conference on Hospitality, Tourism Management and Industry Development
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2021-01-27  

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