2020 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Peter Idley's Manuscripts
Project/Area Number |
17K13416
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Literature in English
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Research Institution | Kanazawa University (2020) Kanazawa Gakuin University (2017-2019) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | テクストの意図的編集 / 個別の現存写本の特質 / 15世紀イングランドの宗教・政治文化 / 15世紀英語教訓詩 / 筆耕者による詩行追加 / ミセラニー写本 / 写本制作依頼者の意図・関心 / 収録テクストの組み合わせ |
Outline of Final Research Achievements |
Of eleven extant manuscripts that contain Peter Idley's Instructions to his Son, this project has focused on two manuscripts to describe characteristic features of Idley's text recorded in them and discuss the causes of and reasons for such features. The project has elucidated that the rearrangements of many parts of Idley's text seen in one manuscript are the result of editing and reflects the compiler's intention to confirm clerical authority, an intention fitting in the larger picture of the fifteenth-century conservative religio-political culture. An examination of the other manuscript has shown the scribes' addition to Idley's poetry to amend what their exemplar lacked, as well as the relationship between the collection's significance as a status symbol for the commissioner and the recording of this particular piece of advice literature.
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Free Research Field |
中世英文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
主要な学術的意義として、ピーター・イドリー写本研究における新規性が挙げられる。1940年以降、イドリーの教訓詩を収録した写本が新たに複数見つかったが、それらを踏まえた研究は殆ど進展していない。本研究が焦点を当てた写本の一つに大英図書館所蔵本があるが、本研究はこれを1940年以後に発見された写本の一つと比較することでテクストの意図的な編集を明らかにしており、その点で新写本の存在を踏まえた初めての写本比較研究例である。本研究によりイドリー教訓詩の性質と現存するテクストの多様なバージョンへの理解が確実に深まり、中世の写本文化において一作品が変容を遂げて伝わる過程の媒介者の役割が新たな形で認識された。
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