2019 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study on Pass-through and Incidence of Airport Charges
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17K13735
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Otaru University of Commerce (2019) Sapporo Gakuin University (2017-2018) |
Principal Investigator |
Doi Naoshi 小樽商科大学, 商学部, 准教授 (30633945)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 航空産業 / 空港使用料 / 構造推定 / パススルー率 |
Outline of Final Research Achievements |
Airports recover their costs mainly through two types of airport charges: per-flight charges (e.g., landing fees) and per-passenger charges (e.g., passenger service facility charges). This study empirically investigated their effects on airfares, service quality, and welfare. This study also examined which type of charges is better from the viewpoint of social welfare. The results revealed that the desirable type of airport charges differ across routes. For example, per-passenger charges tend to be preferred to per-flight ones on routes with lower flight frequency.
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Free Research Field |
実証産業組織論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
航空産業は、ビジネス出張や観光に利用され、さまざまな経済活動の基盤となっている。したがって、航空会社の営業費用において小さくない割合を占める空港使用料を適切に設定することの影響は、広く社会全体に及ぶと考えられる。 本研究の分析から、望ましい料金タイプは、路線特徴によってどのように変わるかについての新たな知見が得られた。そのような知見は、空港特徴に応じた空港使用料体系を設定するときや、民営化後の空港の規制を考えるときなどに役立つと考えられる。
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