2020 Fiscal Year Final Research Report
Educational Evaluation and Improvement of the Quality of Education in Alternative Schools in the Netherlands
Project/Area Number |
17K13982
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
Okumura Yoshimi 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (30758991)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | オランダの教育 / オルタナティブスクール / 教育評価 / 学校改善 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to find effective ways to evaluate education in order to maintain and improve educational quality. A literature review and field study were used as the research method to analyze the educational evaluation system in the Netherlands. Methods of educational evaluation, maintenance, and improvement in alternative schools like Dalton and Montessori schools were also determined.
|
Free Research Field |
教育方法学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
授業・カリキュラム・学校レベルの教育評価や質の維持・改善に関する取り組みや研究は、多くの場合個別に行われる傾向があったことに対し、本研究ではそれらをつなぐ視点を持って研究を進めた。また、これまで研究が手薄であったオランダのダルトンスクールやモンテッソーリスクールを含めて研究を実施してきた。それにより、オランダのオルタナティブスクールにおける具体的な教育評価や質の維持・改善のあり方を明らかにすることができた。
|