2020 Fiscal Year Final Research Report
Making sense of private sector entrance into public education in England and its implications for Japanese education system
Project/Area Number |
17K14001
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Daito Bunka University |
Principal Investigator |
Nakata Koichi 大東文化大学, 文学部, 准教授 (40634960)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | イングランド / 英国 / アカデミー / 公設民営学校 / 人種 / 階級 / 学力 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the academies programme in England. Academies are publicly funded independent schools. This research confirms that the system can be positioned as a consequence of the cumulative impact of neoliberal educational reforms there. Secondly, it points out that the 'success' of a flagship school that has been seen as an anecdotal practices remain controversial. During the research grant period, I have exchanged insights with English researchers, organised academic roundtables in Tokyo, published Japanese translations of latest empirical research in the UK, and published articles.
|
Free Research Field |
教育政策研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
結果責任体制、民間参入、分権と集権の再配置といった改革が進行するという点では、日本とイングランドは、類似した状況にある。このことを踏まえ、本研究では、アカデミー政策を具体例として、英国における教育改革の特質を理論的に把握し、その含意を日本の教育政策に照らして論じた。複数の論文を公刊するとともに、英国における先端的実証研究の邦訳を行い、日本の教育実践や政策に対して問題提起を行えた。
|