• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Research-status Report

Empirical research on the mathematics lesson that promotes statistical reasoning from the perspective of modelling

Research Project

Project/Area Number 17K14053
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

川上 貴  宇都宮大学, 教育学部, 講師 (90709552)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywordsモデリング / モデル / 統計的推論 / 数学教育 / 教員研修
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,モデリングの特性を生かし,実世界と関連づけて統計的概念を醸造しながら統計的推論を促す,小学校算数及び中学校数学の授業枠組みを構築し,統計領域の授業改善に活用することである。第1年次は,以下の3点に取り組んだ。
第1に,文献解釈による統計的推論を促す上でのモデルやモデリングの特性の検討および,以前に実施した統計の授業及びモデリングの授業のデータの再分析を通じて,授業設計,教材開発,授業分析等の指針を導出した。そこでは,多様な記述方法を開発・修正するモデリングの過程は,分布やばらつきの統計的概念を構成する「方法」に,統計に内在する実世界の文脈はモデリングの方法知を学ぶ「目的」になることを明らかにした。小学校高学年の統計の授業を分析した成果の一部は,2017年にSpringerから刊行された査読付きBook Chapterとして掲載された。また,小学校低学年の統計の授業を分析した成果の一部は,統計教育の国際学会の査読付き論文として採択された。
第2に,小学生と中学生が行う統計的推論の発達段階の異同について明らかにするために,平成28年に調査行った同一生徒である中学校2年生計710名を対象に,統計的推論に関するパネル調査を実施した。
第3に,小学校教員21名,中学校教員1名,高校教員1名,教員志望大学院生1名を対象に,モデリングを志向した教員養成・研修プログラムを試験的に実施し,学生・教員の算数・数学教科書の問題に対する捉え方の変容などについて明らかにした。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

今年度の主な研究計画であった「授業構成の暫定枠組みの設定」および「実態調査」の項目を遂行することができたからである。さらに,「教員研修の開発と実施」も進めることができ,教員の実態の一端を把握することができたからである。

Strategy for Future Research Activity

第1に,実施した実態調査の分析を行うことである。データが膨大であるため,計画的に進めていく必要がある。第2に,設定した暫定枠組みに基づき,算数・数学の教材を開発し,授業実践を実施していくことである。これに関しては,所属大学の附属学校園の教員と協働して進めていく予定である。これらの成果を国際学会や国内学会で発表したり,国内外の学会誌等に投稿したりする予定である。

Causes of Carryover

海外出張のための飛行機を早めに予約したため,経費を安く済ませることが出来た。次年度の図書費、出張費に使用する予定である。

  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 6 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Australian Catholic University(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      Australian Catholic University
  • [Journal Article] How models and modelling approaches can promote young children's statistical reasoning2018

    • Author(s)
      Takashi Kawakami
    • Journal Title

      Proceedings of the 10th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10)

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      http://icots.info/10/?talk=2G1

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Ingenuity and challenges to incorporate statistical-inquiry process into statistics lessons in primary schools: The case of Japan2018

    • Author(s)
      Takashi Kawakami & Kazuhiro Aoyama
    • Journal Title

      Proceedings of the 10th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10)

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      http://icots.info/10/?talk=2F2

    • Open Access
  • [Journal Article] Secondary teachers constructing perspectives on developing mathematical modelling problems: Use of a modelling diagram for ‘Kyozaikenkyu’2018

    • Author(s)
      Takashi Kawakami, Akihiko Saeki, & Masafumi Kaneko
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education (EARCOME8)

      Volume: 1 Pages: 502-512

    • DOI

      https://www.researchgate.net/profile/Takashi_Kawakami

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Combining models related to data distribution through productive experimentation2017

    • Author(s)
      Takashi Kawakami
    • Journal Title

      Mathematical Modelling and Applications. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling

      Volume: - Pages: 95-105

    • DOI

      https://doi.org/10.1007/978-3-319-62968-1_8

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The dual modelling cycle framework: Report on an Australian study2017

    • Author(s)
      Janeen Lamb, Akio Matsuzaki, Akihiko Saeki, Takashi Kawakami
    • Journal Title

      Mathematical Modelling and Applications. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling

      Volume: - Pages: 411-419

    • DOI

      https://doi.org/10.1007/978-3-319-62968-1_34

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] グラフを作り替えていくことで,物事を多面的に考察する~農業人口の変化~2017

    • Author(s)
      川上 貴
    • Journal Title

      新しい算数研究12月号

      Volume: 563 Pages: 28-29

  • [Journal Article] 小学校教師の算数教科書の問題の捉え方について―数学的モデリング指導に要する教師の資質・能力の育成に向けて―2017

    • Author(s)
      川上 貴
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32(5) Pages: 105-110

    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教師の算数教材に対する捉え方について―「現実の世界」と「数学の世界」を視点として―2017

    • Author(s)
      川上 貴
    • Journal Title

      日本教材学会第29回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: - Pages: 104-105

  • [Journal Article] 数学的モデリングの指導に関わる教師教育のための教材開発―数学的モデリング指導の初心者を対象に―2017

    • Author(s)
      佐伯昭彦,川上 貴,金児正史
    • Journal Title

      日本科学教育学会第41回年会論文集

      Volume: - Pages: 81-84

    • Open Access
  • [Journal Article] 数学的モデリングの授業実践を支援する教師向けガイドライン―米国のGAIMMEレポート―2017

    • Author(s)
      川上 貴
    • Journal Title

      日本科学教育学会第41回年会論文集

      Volume: - Pages: 71-74

    • Open Access
  • [Presentation] YEAR 6 STUDENTS' IDENTIFICATION OF MATHEMATICAL MODELS OF SPEED WHEN MAKING SENSE OF " WALKING "2017

    • Author(s)
      Takashi Kawakami, Shigekazu Komeda, Akihiko Saeki
    • Organizer
      The 18th Conference of the International Community of Teachers of Modelling and Applications (ICTMA18)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Deepening and Expanding Mathematical Models of Speed in Relation to Walking: The Case of Year 8 Students2017

    • Author(s)
      higekazu Komeda, Takashi Kawakami, Masafumi Kaneko, Takashi Yamaguchi
    • Organizer
      The 18th Conference of the International Community of Teachers of Modelling and Applications (ICTMA18)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学的モデリングの授業実践を支援する教師向けガイドライン―米国のGAIMMEレポート―2017

    • Author(s)
      川上 貴
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
  • [Presentation] 数学的モデリングの指導に関わる教師教育のための教材開発―数学的モデリング指導の初心者を対象に―2017

    • Author(s)
      佐伯昭彦,川上 貴,金児正史
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
  • [Presentation] 小学校教師の算数教材に対する捉え方について―「現実の世界」と「数学の世界」を視点として―2017

    • Author(s)
      川上 貴
    • Organizer
      日本教材学会第29回研究発表大会
  • [Presentation] 小学校教師の算数教科書の問題の捉え方について―数学的モデリング指導に要する教師の資質・能力の育成に向けて―2017

    • Author(s)
      川上 貴
    • Organizer
      平成29年度第5回日本科学教育学会研究会
  • [Book] レッツ! データサイエンス 親子で学ぶ! 統計学はじめて図鑑2017

    • Author(s)
      渡辺美智子,青山和裕,川上貴,山口和範
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      日本図書センター
    • ISBN
      4284203940
  • [Book] 平成29年版 学習指導要領改訂のポイント 小学校 算数 (『授業力&学級経営力』PLUS)2017

    • Author(s)
      笠井健一,藤井斉亮,清水美憲,齊藤一弥,川上貴,他
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      4182713214

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2019-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi