• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Research-status Report

Empirical research on the mathematics lesson that promotes statistical reasoning from the perspective of modelling

Research Project

Project/Area Number 17K14053
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

川上 貴  宇都宮大学, 教育学部, 講師 (90709552)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywordsモデリング / モデル / データ / 文脈 / 再教材化 / 職能成長
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,モデリングの特性を生かし,実世界と関連づけて統計的概念を醸造しながら統計的推論を促す,小学校算数及び中学校数学の授業枠組みを構築し,統計領域の授業改善に活用することである。第3年次は,以下の2点に取り組んだ。
第1に,モデルとモデリングの視点を取り入れた中学校第3学年の統計の授業を設計・実践し,データに基づくモデリングの様相を分析した。その結果,生徒は,データを中核に据えたモデリングの活動を通して,数学的なアイデアや統計的なアイデアや文脈的なアイデアを融合させて問題解決に取組める可能性を事例的に明らかにした。こうした成果を,第19回数学的モデリング・応用の国際学会(ICTMA19)で口頭発表し,査読付チャプター論文に投稿中である。
第2に,算数・数学教科書の問題をモデリングの特性を強調した問題に再教材化するための枠組みを構築し(佐伯・川上・金児,2019),その枠組みに基づいて実施した教員養成プログラムにおける参加者の活動を分析した(川上・佐伯・金児,2019)。その結果,参加者が主に問題の真正化や定式化の過程の顕在化の 視点から算数・数学教科書の問題を再教材化することはできることが事例的に明らかとなった。そして,再教材化を目指した教員研修を行う上での留意点や,研修で行った再教材化の活動が参加者の教授学的内容知の修正や拡張・統合につながり得ることを指摘した。これらの結果は,第19回数学的モデリング・応用の国際学会(ICTMA19)で口頭発表し,国内査読付学術誌に掲載された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

今年度の中心的な研究計画であった「教員研修の開発と実施とその分析」が進み,学術誌掲載や学会発表にまで漕ぎつけたからである。また,当初は想定していなかった国際的な共同研究(スウェーデンとドイツ)の機会も生まれ、今後一層の研究の発展が望まれるからである。

Strategy for Future Research Activity

最終年度(4年次)では、これまでの研究成果をまとめ,国際ジャーナルに投稿するとともに,今後の新たな研究課題を同定することである。

Causes of Carryover

海外出張の航空券やホテルを早めに予約したため、余剰が生じた。来年度の物品費として使用する予定である。

  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Int'l Joint Research] Linkoping University(スウェーデン)

    • Country Name
      SWEDEN
    • Counterpart Institution
      Linkoping University
  • [Int'l Joint Research] University of Kassel(ドイツ)

    • Country Name
      GERMANY
    • Counterpart Institution
      University of Kassel
  • [Journal Article] 算数・数学教科書の問題から数学的モデリングの問題への再教材化を目指した教員研修の可能性2020

    • Author(s)
      川上 貴,佐伯昭彦,金児正史
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 60(3・4) Pages: 35-48

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Creating contact points between empirical modelling and theoretical modelling in teacher education: The case of pendulum problem2020

    • Author(s)
      Masafumi Kaneko, Akihiko Saeki, Takashi Kawakami
    • Journal Title

      Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11). Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Group & Freude

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Mid-career teacher learning in a mathematics professional development program: Focusing on the growth of teacher's perspectives2019

    • Author(s)
      Keiko Hino, Tomohiko Makino, Takashi Kawakami
    • Journal Title

      Hiroshima Journal of Mathematics Education

      Volume: 13 Pages: 57-78

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 算数・数学教科書の応用問題を数学的モデリングの教材に作り替えるための枠組みに関する一考察2019

    • Author(s)
      佐伯 昭彦,川上 貴,金児 正史
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 43 Pages: 220-232

    • DOI

      https://doi.org/10.14935/jssej.43.220

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] わが国の算数・数学の学習指導における「現実世界の文脈」の役割についての一考察2019

    • Author(s)
      川上 貴
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 34 Pages: 103-108

    • DOI

      https://doi.org/10.14935/jsser.34.3_103

  • [Presentation] Learning to solve real life problems through statistical models and modelling2019

    • Author(s)
      Takashi Kawakami, Jonas Bergman Ärlebäck
    • Organizer
      The 19th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Aplications (ICTMA19)Symposium 3
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Data-based modelling to combine mathematical, statistical, and contextual ideas: Population estimate with grade 9 students2019

    • Author(s)
      Takashi Kawakami, Kosuke Mineno
    • Organizer
      The 19th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Aplications (ICTMA19)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Data-based modelling to combine mathematical, statistical, and contextual ideas: Boundary interactions between mathematical modelling and statistical modelling2019

    • Author(s)
      Takashi Kawakami
    • Organizer
      The 19th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA19)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Task design requirements for developing mathematical concepts of speed through modelling2019

    • Author(s)
      Shigekazu Komeda, Takashi Kawakami, Akihiko Saeki, Masafumi Kaneko, Takashi Yamaguchi
    • Organizer
      The 19th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA19)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] In-service teachers' collaborative transformation from textbook problems to modelling problems: First step of professional development on modelling2019

    • Author(s)
      Takashi Kawakami, Akihiko Saeki, Masafumi Kaneko
    • Organizer
      The 19th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Aplications (ICTMA19)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 批判的思考力の育成におけるモデル・モデリングを核とした学習指導の貢献―企画趣旨―2019

    • Author(s)
      川上 貴, 服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
  • [Presentation] 説明モデルの検討・改訂にみられる中学1年生の批判的思考力の促進―図形の移動の活用場面からー2019

    • Author(s)
      滝田和徳, 水野高宏, 川上 貴, 牧野智彦, 日野圭子
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
  • [Presentation] 数学的モデリング指導に関する評価問題の教員養成への活用2019

    • Author(s)
      川上 貴, 池田敏和, Borromeo Ferri, R
    • Organizer
      日本数学教育学会第52回秋期研究大会発表収録
  • [Presentation] わが国の算数・数学の学習指導における「現実世界の文脈」の役割についての一考察2019

    • Author(s)
      川上 貴
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi