• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Empirical research on the mathematics lesson that promotes statistical reasoning from the perspective of modelling

Research Project

Project/Area Number 17K14053
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

川上 貴  宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (90709552)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsデータモデリング
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,モデリングの特性を生かし,実世界と関連づけて統計的概念を醸造しながら統計的推論を促す,小学校算数及び中学校数学の授業枠組みを構築し,統計領域の授業改善に活用することである。第4年次では,以下の2点に取組んだ。
第1に,前年に引き続き,低学年児童のインフォーマルな統計的推測(informal statistical inference:以下,ISI)の促進において,データモデリング(data modelling:以下,DM)のプロセスを通して生成されるモデルが果たす役割について明らかにした。ISIの活動を含む一連のDMのプロセスが内在する実験授業(小学2年生対象)を,ISIの特質とモデルの思考的役割の視点から分析・考察した。その結果,DMのプロセスを通して生成・共有されたモデルが,データのばらつきや確率的なばらつきの構造について児童なりの,①導出を促す「記述手段」としての役割,②類推を導く「参照物」としての役割,③統一的・包括的な説明を可能にする「説明手段」としての役割を同時的に果たし,児童によるISIの特質の顕在化やその内容の深化を支えていることが明らかとなった。こうした成果に関しては,査読付国内学会誌に掲載決定した。
第2に,前年に引き続き,統計的モデリングの学習指導に関するレビューを多角的に実施した。本研究項目は,スウェーデンの数学教育研究者と国際共同研究として行うことができた。本研究項目の成果に関しては,国際学会(ICME14,CERME12)において口頭発表を行うことができた。

  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Linkoping University(スウェーデン)

    • Country Name
      SWEDEN
    • Counterpart Institution
      Linkoping University
  • [Journal Article] 低学年児童の非形式的な統計的推測の促進におけるモデルの役割:データモデリングの過程に着目して2022

    • Author(s)
      川上貴
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 46 Pages: ー

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 説明の評価・改善を通した中学1年生の批判的思考の進展の特徴づけ:「図形の移動の活用」の授業における班の話し合いの事例から2022

    • Author(s)
      滝田和徳, 水野高宏, 川上 貴, 牧野智彦, 日野圭子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 104 Pages: ー

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Data-Based Modelling to Combine Mathematical, Statistical, and Contextual Approaches: Focusing on Ninth-Grade Students2021

    • Author(s)
      Takashi Kawakami,Kosuke Mineno
    • Journal Title

      Mathematical Modelling Education in East and West, Springer

      Volume: ー Pages: 389~400

    • DOI

      10.1007/978-3-030-66996-6_32

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The rationales of statistical modelling in education research from a mathematical modelling perspective2021

    • Author(s)
      Takashi Kawakami, Jonas Bergman Arleback
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME14)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Characterising rationales for using statistical modelling in education research from a mathematical modelling perspective: A review2021

    • Author(s)
      akashi Kawakami, Jonas Bergman Arleback
    • Organizer
      Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi