• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Contrastive study between Spanish and English for the development of Spanish collocation materials

Research Project

Project/Area Number 17K17698
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

蔦原 亮  九州大学, 言語文化研究院, 助教 (90792432)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsコロケーション / 脱意味化 / tomar
Outline of Annual Research Achievements

これまでの研究から得られた知見を反映したスペイン語コロケーション教材の作成を進め、実際の授業で使用をした。
これまでの研究から、動詞の脱意味化現象に関する重点的な調査が必要であると考えた。そこで、スペイン語の脱意味化現象をいかに指導するかを考察した。従来、言語学の領域において、軽動詞、疑似連結動詞、迂言法と呼ばれる用法は、より広い見地からいえば叙述性を持つ補語に動詞が選択されたものである。そして、補語の叙述性の高さゆえに、動詞の意味は大幅に制限されている。本研究では、軽動詞などの用法を脱意味化用法として、広い意味では同じものとして考えることで、その効率的な指導を提言した。この論考はスペインで開催されたスペイン語語彙論の国際学会で発表し、論文として出版した: Tsutahara, R. (2022). Desemantizacion verbal desde la perspectiva de la ensenanza de ELE. RILEX. Revista Sobre Investigaciones Lexicas, 5(1), 119-147.
スペイン語の中でもとりわけ多義的な動詞 tomar の使用実態に関する記述的な研究を実施し、日本イスパニヤ学会で発表した。こちらの研究ではコーパスを活用し、この動詞の使用実態と辞書などの資料における説明の間に齟齬が多数あることを報告した。こちらの成果は投稿論文としてまとめ、現在、査読の結果を待つ状態にある。

  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Desemantizacion verbal desde la perspectiva de la ensenanza de ELE2022

    • Author(s)
      Tsutahara Ryo
    • Journal Title

      RILEX

      Volume: 5.1 Pages: 119-147

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Una propuesta de clasificacion semantica del verbo poner en V + sintagma nominal abstracto2021

    • Author(s)
      Tsutahara Ryo
    • Journal Title

      Hispanica

      Volume: 65 Pages: 23-54

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 外国語教育に向けた語彙記述 tomar を例に2021

    • Author(s)
      蔦原亮
    • Organizer
      日本イスパニヤ学会

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi