2022 Fiscal Year Final Research Report
Childcare Workers' Images of Children with Specific Family Backgrounds
Project/Area Number |
17K17744
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Childhood science (childhood environment science)
Education
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Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
Shiraga Keisuke 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20598635)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 保育 / スティグマ / アンチバイアスアプローチ / 外国につながる家庭 / 貧困 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the stigma that childcare workers have toward diverse family backgrounds and to propose an anti-stigma program for childcare. This study conducted a survey of the backgrounds of stigma held by child caregivers, organized and analyzed related literature, and developed an anti-stigma program that could be applied in childcare settings through a trial practice. On the other hand, the validation of the program is still insufficient, and therefore, further study is needed to develop a program with high feasibility.
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Free Research Field |
発達心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、保育現場におけるスティグマの問題に関する複数の実態調査を経て、顕在化しづらい実態の把握を進められたことによる学術的意義があるとともに、保育現場の課題を示し、より良い保育環境を考えるための手がかりを得たという点で社会的意義があるといえる。さらに、保育者を対象としたスティグマ改善プログラムの試案を作成したことで、保育現場における偏見やスティグマの問題への対応と、保育者としての専門性向上を寄与することのできる成果を得たといえる。
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