• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Conversation Support System Based on Multimodal Information Aware CSCL Platform

Research Project

Project/Area Number 17K18017
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

林 佑樹  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 助教 (40633524)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2019-03-31
Keywords協調学習 / CSCL / 多人数マルチモーダルインタラクション / 議論リフレクション / システムライフサイクル
Outline of Annual Research Achievements

最終年度は,前年度末に開発を始めた分散型協調学習プラットフォームに基づく分析支援ツール開発を推し進め,協調学習支援システム(CSCLシステム)の開発・運用・分析活動サイクルを支える統合プラットフォームを提案するとともに,統合プラットフォーム上の具体的な学習ツールとして,分析支援ツールを拡張した議論振り返り支援システムを構築した.
(1)CSCLシステムライフサイクルを支える統合プラットフォーム:学習目的や参加者のグループ形態に応じたマルチモーダル情報を扱うCSCLシステムを開発可能とし,そこでなされる学習者のインタラクションを分析し,持続的に知見を積み上げていくための枠組みを検討した.統合プラットフォームが提供する解釈パターンの宣言的記述の仕組みにより,CSCLシステム開発者と協調学習インタラクションの分析者という,専門性が異なるステークホルダが互いの作業に専念できるとともに,開発者が学習ツールに込めた意図・分析者の分析結果を互いに反映しながら連携できるようになる.
(2)議論振り返り支援システム:プレゼンテーションやミーティングにおいて,他者の反応を観察し自身の活動を内省することは,他者からの暗黙のフィードバックによって自らの思考を見つめなおすことができるという点で有益である.本システムでは,議論参加者の思考の一端が現れると考えられる視線情報に着目し,プラットフォームを介して取得可能な複数の視線情報を組み合わせることによる行為解釈の観察機能および,他者視点(二人称視点)による自己の振る舞いを観察できるリフレクション支援機能を備えている.

  • Research Products

    (4 results)

All 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Development of a support system for measurement and analysis of thinking processes based on a metacognitive interpretation framework: a case study of dissolution of belief conflict thinking processes2018

    • Author(s)
      Hayashi Yuki, Seta Kazuhisa, Ikeda Mitsuru
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 13:21 Pages: -

    • DOI

      10.1186/s41039-018-0091-y

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自作論文を対象とした学習者と指導者の視線情報に基づくメタ認知的推察活動の活性化2018

    • Author(s)
      林佑樹,荻野了,瀬田和久
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会論文誌

      Volume: 20 Pages: 501-510

    • DOI

      10.11184/his.20.4_501

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] A Sustainable Training Method of Metacognitive Skills in Daily Lab-activities2018

    • Author(s)
      Ryo Ogino, Yuki Hayashi, and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      26th International Conference on Computers in Education (ICCE2018)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Eye-Sizhi: Gaze-aware Training and Analysis Environment for Metacognitive Skills in Belief Conflict Resolution Tasks2018

    • Author(s)
      Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta, and Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      1st International Interdisciplinary Symposium on Reading Experience & Analysis of Documents (READ2018)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi