2022 Fiscal Year Final Research Report
Sales Effects of Visual Marketing Factors in Internet Shopping: Empirical Evidence Based on Eye Tracking
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17K18152
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Commerce
Management
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Research Institution | Kansai University (2022) Toyo University (2017-2021) |
Principal Investigator |
LI ZHEN 関西大学, 商学部, 准教授 (30759923)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | アイトラッキング / ビジュアル・マーケティング / 消費者行動 / デジタル・マーケティング / マーケティング・サイエンス / ニューロ・マーケティング |
Outline of Final Research Achievements |
Existing research on advertising and consumer purchasing behavior has heavily relied on single data sources, such as questionnaires, which makes it challenging to capture the processes through which advertisements influence purchasing behavior. Additionally, there are instances where questionnaire responses do not align with actual purchasing behavior. This study aimed to overcome these limitations by integrating attention data collected through eye-tracking technology with traditional survey data and sales data. By modeling the relationship between visual stimuli, changes in consumer eye movement, and marketing effects, this study revealed the consumer's decision-making process from a visual perspective. Specifically, attention data was collected through experiments, and multiple gaze indicators were developed to understand how consumers focus on advertising information and which elements they find interesting, while also grasping the influence on their purchasing decisions.
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Free Research Field |
マーケティング・サイエンス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、視線情報とマーケティングの考え方を統合して利用する研究であり、視覚刺激と注視反応などの指標を組み込んだ新しい消費者行動モデルを提案することで、従来の研究アプローチでは十分把握できなかった消費者の購買意思決定プロセスを一層明らかにすることができる。 また、本研究は、広告や視覚刺激、消費者の視線の変化、購買結果の相互的関係を解明することで、学術分野のみならず、マーケティング事業や広告事業にも貢献している。本研究に基づいた消費者行動モデルや測定指標を活用することで、より効果的な広告戦略やマーケティング戦略を展開することができると考えられる。
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