2018 Fiscal Year Final Research Report
The Stylistic Characteristics for Academic Register Level of Japanese Synonyms
Project/Area Number |
17K18489
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Literature, Linguistics, and related fields
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Research Institution | Daito Bunka University |
Principal Investigator |
TAKANO Aiko 大東文化大学, 外国語学部, 助教 (30771159)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
上村 圭介 大東文化大学, 外国語学部, 教授 (10319014)
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Research Collaborator |
ISHIDA Eriko 東京藝術大学, グローバルサポートセンター, 特任講師 (10774135)
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Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2019-03-31
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Keywords | 文体差 / レジスター別 / 学術的文章 / レポート / 論文 / 運用 / 認識 / 日本語学習者 |
Outline of Final Research Achievements |
We built the composition corpus by the writer of a variety of attributes of a specialized field, the mother tongue and the Japanese level and made analyzable data including a writing style variously.
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Free Research Field |
日本語教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
既存の教科書等は、学術的文章のレジスターとして文体差のある類義表現の適切・不適切な一覧を示しているが、実際にどのような表現が理解されておらず、不適切に用いられやすいかについては言及されていない。そこで、本研究では、主に日本語学習者の理解と運用の実態を示し、さらに教員による許容範囲を明らかにした。 本研究で扱ったのは多数ある類義表現の組み合わせのうちの一部にすぎないが、執筆時や添削時に留意すべき表現の実例を数値的に例示した。このことから、教科書とは異なる視点を示すことができ、学習者が表現を選択し、教員が添削する際の判断に寄与するものと考える。
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