• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

A study of approach curriculum based on RTI model for transition to school

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K18646
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Nanakida Atsushi  広島大学, 教育学研究科, 教授 (60252821)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松井 剛太  香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)
大野 歩  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)
真鍋 健  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10611197)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Keywords幼児教育 / 保幼小接続 / スタートカリキュラム / アプローチカリキュラム
Outline of Final Research Achievements

There is a "step" between childcare/education before preschool and elementary school education, and it is difficult to teach, for example, "first grade problem" cases have been reported. The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) started curriculum (first grade in elementary school). This research proposed the practice of a nursery school connection program called the approach curriculum (5-year-old children). Studio in elementary school Studies and efforts have been reported on the curriculum, but a few on the approach curriculum. There are only case reports. Therefore, in this study, RTI (Response to Response to Intervention: Sensitivity to educational potential) was applied to target infants who "need developmental consideration". The purpose of this study was to create a stepwise approach curriculum and verify its effectiveness.

Free Research Field

幼児教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究がめざすRTIモデルによるアプローチカリキュラムを、就学準備に段階制を導入することで、すべての幼児をもれなく対象とし、「学びに対する構え」から「学びの基礎力の育成」を焦点化した指導プログラムを実施できる点で、これまでにない保幼小連携のためのアプローチカリキュラムとなることができる。また「小1プロブレムの予防」となりうるということ、またすべての子どもを対象としている点がこれまでの実践や研究と一線を画する。本研究はたんに就学前教育の新たなあり方を提示するだけでなく、わが国の課題である「子どもの貧困」の解決、あるいは、その後の人生を決定するような要因を提示できる可能性を有している。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi