2019 Fiscal Year Final Research Report
Improvement of Teacher's Curriculum by Development of General Purpose Portfolio Evaluation System in University
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17K18647
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education and related fields
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Mase Shigeo 広島大学, 教育学研究科, 教授 (90274274)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高旗 浩志 岡山大学, 教師教育開発センター, 教授 (20284135)
森田 愛子 広島大学, 教育学研究科, 教授 (20403909)
米沢 崇 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (20569222)
山崎 敬人 広島大学, 教育学研究科, 教授 (40284145)
草原 和博 広島大学, 教育学研究科, 教授 (40294269)
吉田 成章 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (70514313)
藤中 透 広島大学, 教育学研究科, 教授 (90190058)
竹下 俊治 広島大学, 教育学研究科, 教授 (90236456)
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Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2020-03-31
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Keywords | 教員養成 / 教職課程 / ポートフォリオ評価 / 総合大学 / 教職実践演習 / 教師像 / 反省的実践家 |
Outline of Final Research Achievements |
In terms of the actual status of teacher curriculum and portfolio evaluation at universities, we identified problems in each category through field surveys at three universities, but we did not go as far as to present a teacher curriculum model based on portfolio evaluation. It was also confirmed that the development of a general-purpose teacher portfolio evaluation system focusing on student autonomy and cooperation, which effectively functions in teacher education at universities, is feasible by utilizing a general-purpose learning support system (LMS) that will be introduced at many universities, rather than relying on the development of a dedicated system. As for the effect of teacher portfolio evaluation, the possibility of combining an electronic portfolio with a real portfolio was shown.
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Free Research Field |
国語教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教員養成段階における教員免許の質を保障し、社会における教員への信頼を回復することを意図して設定された「教職実践演習」は、実施から7年度目を迎えた。本研究では、ポートフォリオ評価という観点から、卒業年次の「教職実践演習」に至るプロセスを記録し、蓄積し、評価するための種々のシステムの各機能の相互関連性、統合可能性を検討し、電子的ポートフォリオと実物ポートフォリオを併用する効果について検証した。
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