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2019 Fiscal Year Annual Research Report

Presenting Pseudo-haptic feedback by changing the posture of a full-body avatar

Research Project

Project/Area Number 17K19997
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

廣瀬 通孝  東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授 (40156716)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
KeywordsPseudo-haptics / バーチャルリアリティ / 触力覚提示 / アバタ / 姿勢
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,指先などの物体と身体が接触する身体パーツの姿勢だけでなく,全身の身体姿勢の見えに適切な補正を加えることで,複雑な触力覚提示装置を用いることなく自由空間で任意の身体部位への擬似触力覚提示が可能な新規手法を実現することである.この手法を利用し,VR環境下での全身動作において強い擬似触力覚提示を全身の任意位置に提示可能な手法を実現し,その性能や適用限界を明らかにするとともに,VR環境での物体操作性の向上や,VRを利用した動作改善・トレーニング効果向上手法等への利用に結びつけることを狙う.
本年度は,昨年度までに明らかにしてきた身体(アバタ)の見た目のリアリティが知覚に影響を与えるという効果を活用して,擬似触力覚提示をより強く提示可能にする新しいアプローチを提案した.人の感覚統合は各感覚の信頼度に応じてなされることが示唆されている.視覚と体性感覚の統合が重要となる擬似触力覚提示において,視覚の信頼度を高めることで視覚により強く依拠した感覚の生起が可能になると考えられる.そこでVR空間でのアバタの見た目が人間に近くリアルな場合と,抽象的な場合(指先位置のみを示す球形ポインタ等)とで,視覚的なフィードバックと実際の身体位置のズレへの気付きやすさが変化するかを調査した.その結果,アバタの見た目がリアルなほどこのズレに気付きにくくなることを明らかにした.この結果から,擬似触力覚提示をおこなう場合,視覚フィードバックと実際の身体位置に大きなズレを作り出すほど強い触力覚提示が可能になるため,VRでは現実に近いリアルな見た目のアバタを使うほど強い触力覚提示が可能になることが示唆される.

  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 8 results)

  • [Journal Article] The relationship between the body and the environment in the virtual world: The interpupillary distance affects the body size perception2020

    • Author(s)
      Daisuke Mine, Nami Ogawa, Takuji Narumi, and Kazuhiko Yokosawa
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 15 Pages: e0232290

    • DOI

      https://doi.org/10.1371/journal.pone.0232290

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effect of Avatar Appearance on Detection Thresholds for Remapped Hand Movements2020

    • Author(s)
      Nami Ogawa, Takuji Narumi, Michitaka Hirose
    • Journal Title

      IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics

      Volume: - Pages: 1~1

    • DOI

      https://doi.org/10.1109/TVCG.2020.2964758

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Do You Feel Like Passing Through Walls?: Effect of Self-Avatar Appearance on Facilitating Realistic Behavior in Virtual Environments2020

    • Author(s)
      Nami Ogawa, Takuji Narumi, Michitaka Hirose
    • Organizer
      CHI2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Wider IPD makes people perceive their body to be not so large when large hands are presented2019

    • Author(s)
      Daisuke Mine, Nami Ogawa, Takuji Narumi, Kazuhiko Yokosawa
    • Organizer
      ICAT-EGVE2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Realistic Virtual Hand Fosters Self-attribution of Remapped Hand Movements2019

    • Author(s)
      Nami Ogawa, Takuji Narumi, and Michitaka Hirose
    • Organizer
      SAP2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] クロスモーダルインタフェース再考2019

    • Author(s)
      鳴海拓志
    • Organizer
      第220回CVIM研究会
    • Invited
  • [Presentation] 超臨場感が現実を変える2019

    • Author(s)
      鳴海拓志
    • Organizer
      ビジュアルメディアExpo2020
    • Invited
  • [Presentation] 現実を編集する:バーチャルリアリティによる知覚・認知の再設計2019

    • Author(s)
      鳴海拓志
    • Organizer
      XRKaigi2019
    • Invited
  • [Presentation] バーチャルリアリティと感覚のサイエンス2019

    • Author(s)
      鳴海拓志
    • Organizer
      千里ライフサイエンス振興財団セミナー「感覚のサイエンス」
    • Invited
  • [Presentation] 身体拡張を通じたこころのデザイン2019

    • Author(s)
      鳴海拓志
    • Organizer
      SICE SI部門ロボティクス部会特別講演会「バーチャルリアリティと身体」
    • Invited
  • [Presentation] パラレルな”現実”を生きる2019

    • Author(s)
      鳴海拓志
    • Organizer
      ウェブサイエンス研究会 オープンセミナーvol.9「ミラーワールドから考える拡張現実の世界」
    • Invited
  • [Presentation] バーチャルリアリティによる知覚・認知の制御2019

    • Author(s)
      鳴海拓志
    • Organizer
      生理研研究会「脳神経ダイナミクスの可視化と制御」
    • Invited
  • [Presentation] Illusions for Virtual Reality Interfaces and Human Augmentation2019

    • Author(s)
      Takuji Narumi
    • Organizer
      Location-based Virtual Reality Experiences for Children
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2021-01-27  

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