• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

The End of Exceptionalism in Japanese Education?: Compared with American Education

Research Project

Project/Area Number 17KK0042
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

青木 栄一  東北大学, 教育学研究科, 教授 (50370078)

Project Period (FY) 2018 – 2023
Keywords教育政策 / 教育と政治 / 教育行政機構 / 中央政府 / 地方政府 / ガバナンス / 首長 / 教育長
Outline of Annual Research Achievements

【最終年度に実施した研究の成果】(1)一昨年度に着手した大学ファンド創設の政策過程について英語論文の草稿を仕上げ、国際セミナーで報告した。(2)新たに台湾の研究者(国立清華大学、国立台湾師範大学)と地方教育ガバナンスをめぐる教育と政治の関係に焦点を当てた研究に着手した。これは前年度まで実施したアメリカの海外共同研究者との研究成果を応用したものである。日本と台湾、そしてアメリカは地方分権を前提とした教育ガバナンスの政治化という共通の政策環境をもつという意味で、比較研究の対象としてふさわしく、本研究課題を今後発展させるための予備的研究活動という位置づけである。
【研究期間全体を通じて実施した研究の成果】最大の研究成果は、日本を事例とした研究を、海外ジャーナルに国際共著論文として掲載されたことである。これは従来の日本の教育行政学では必ずしも十分に展開されてこなかった研究成果であり、今後の若手研究者のロールモデルとなりうる。この国際共著論文の具体的内容は、日本で1990年代以降行われた地方教育ガバナンス改革(地方分権、首長への権限付与)の帰結を、同様の改革が大都市を中心に同時期に行われたアメリカの研究成果(海外共同研究者)を参照しつつ、比較研究の方法論を用いて明らかにしたものである。すなわち、首長が教育政策に関する権限を保持するようになったアメリカではドラスティックな教育改革が実行されるようになったのに対して、日本では穏健な教育改革が静かに進行しているという対照的な現象が観察された。この最大の要因は、アメリカでは一部の大都市で首長に教育分野の権限が与えられたのに対して、日本では全ての地方政府で首長に教育分野の権限が与えられたことであることを示した。ただし、今後は両国の改革動向は近似する可能性があることも指摘した。

  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Teachers College, Columbia University(米国)2019

    • Year and Date
      2019-09-01 – 2020-08-31
    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Teachers College, Columbia University
    • Co-investigator Overseas
      Jeffrey Henig
    • Department
      Politics & Education
    • Job Title
      Professor
  • [Journal Article] 政策立案・決定の省庁間関係は政策実施にどう影響するか―中央教育行政学のススメ―2023

    • Author(s)
      青木栄一
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 49 Pages: 241-245

    • Open Access
  • [Journal Article] 文部科学省の教育ビジョンを読み解く―学制150年、現代の教育改革はどこへ向かうか2023

    • Author(s)
      青木栄一
    • Journal Title

      金沢星稜大学 人間科学研究

      Volume: 17(1) Pages: 1-9

    • Open Access
  • [Presentation] 討論 間接統治から直接統治への道筋2023

    • Author(s)
      青木栄一
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
  • [Presentation] Toward to Renaissance of Japanese University: Policy Process of Ten Trillion Yen Fund and New Goa2023

    • Author(s)
      Aoki, E
    • Organizer
      Taiwan-Japan Joint Seminar for Education Policy Research, National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan
    • Invited
  • [Presentation] Toward to Renaissance of Japanese University: Policy Process of Ten Trillion Yen Fund and New Goa2023

    • Author(s)
      Aoki, E
    • Organizer
      Symposium: Designing a Japanese University for the Globalizing Century, International Research Center for Japanese Studies, Kyoto, Japan
  • [Remarks] リサーチマップ

    • URL

      https://researchmap.jp/read0124718/

  • [Funded Workshop] The 2nd Japan-Taiwan Academic Networking Event, Tohoku Univeisity, Japan2024

  • [Funded Workshop] Taiwan-Japan Joint Seminar for Education Policy Research, National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan.2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi