• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Gaze in emergency care interaction: a Japan-UK multimodal research project

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17KT0062
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section特設分野
Research Field Orality and Society
Research InstitutionYokohama City University

Principal Investigator

Tsuchiya Keiko  横浜市立大学, 国際教養学部(教養学系), 教授 (20631823)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 京太  横浜市立大学, 付属市民総合医療センター, 教授 (00287731)
冬野 美晴  九州大学, 芸術工学研究院, 准教授 (30642681)
齊藤 剛史  九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 教授 (10379654)
安部 猛  福島県立医科大学, 総合科学教育研究センター, 教授 (80621375)
Project Period (FY) 2017-07-18 – 2024-03-31
Keywordsマルチモーダル分析 / 視線解析 / 談話分析 / 語用論 / 会話分析 / VRシミュレータ
Outline of Final Research Achievements

In this research project, simulated trauma team interactions filmed in Japan and UK were multimocally analysed with a pair of eye-tracking glasses worn by the team leader to investigate how they share information and make decision, focusing on requesting and discourse frame. During the process, a semi-automatic gaze annotation system was developed, and a prototype of a VR medical simulator was also created. Research outcomes were published in 2 edited volumes, 7 journal article (6 international and 1 Japanese journals), and 20 conference presentations (11 international and 9 Japanese conferences). The project hosted two international workshops on health communication and safety.

Free Research Field

応用言語学、マルチモーダル分析、談話研究・語用論

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本課題は日英の医療、情報工学、言語学を専門とする研究者による国際学際研究であり、その成果は各学術分野で意義をもつ。医療においては、レジリエント・ヘルスケアの観点から救急医療チームがいかに診療を成功させているのか、複雑な相互行為を描写することで知見を得た。情報工学では、複数の医療者が参加する救急シミュレーション訓練にて収録した、チーム・リーダーの視線データから、いつ誰を見ているのかを自動検出するシステムを開発した。言語学分野では、医療経験の違いや日英の文化がリーダーの指示行為や談話フレームに影響する可能性を示唆した。研究成果の社会的意義は、情報工学・言語学の医療安全・教育への応用である。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi