• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2006 Fiscal Year Annual Research Report

言語学習における学習方略の自己生成プロセス

Research Project

Project/Area Number 18300089
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部, 教授 (60255601)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 針生 悦子  東京大学, 教育学研究科, 助教授 (70276004)
岡田 浩之  玉川大学, 工学部, 教授 (10349326)
梶川 祥世  玉川大学, 学術研究所, 講師 (70384724)
Keywords認知心理学 / 言語発達 / 語意学習 / 語意推論 / 異言語比較
Research Abstract

本研究は、乳幼児期に子どもは動詞、名詞、形容詞、助数詞をどのようなメカニズムで学習しているのか、それらの学習においてどういう側面が言語普遍的でどういう側面がどの程度インプット言語に特化したものなのかを明らかにすることを目的とする。18年度は動詞の学習に焦点を絞り、日本語、中国語、ドイツ語を母語とする2歳から5歳までの子どもが、文の項構造から新奇動詞を推論する際の、言語普遍的バイアスと母語の言語的特性の影響を吟味するための実験を行った。項の文法的情報から新奇な動詞を推論する際、発達初:期には子どもは項の数にもっとも注目するといわれている。項の数が一つなら自動詞で、自発的動きを指示し、項の数が二つなら一方が他方に何かをしかけ、影響を及ぼす因果的動きを指示すると子どもは考える、というのが一般的な考え方である。しかし日本語や中国語は項が頻繁に文から脱落するため、項の数は信頼できるてがかりとはいえず、日本語の場合には格、中国語の場合には動詞に対する位置のほうが数よりも重要な手がかりとなる。そこで、本研究では日本語、中国語、ドイツ語をそれぞれ母語とする子どもに自発的動きのビデオと因果的動きのビデオを提示し、子どもが表面的な項の数からどのような語意推論をするかを検討した。データ収集がまだ完了していないが、子どもは2歳では格情報や項の位置よりも項の数に注目し、表面的な項の数がひとつしかないと(例えば「ウサギさんをネケっているよ」)格や位置情報を無視して新奇動詞を自動詞と考え、自発的動きに対応づけるのに対し、5歳では格情報や位置情報に注目し、正しい推論ができることがわかった。ドイツ語は項の省略がめったにないので、2歳から5歳まで項の数を手がかりに自発的動き-因果的動きの対応付けを行っている傾向が見える。19年度にも継続してデータ収集を行っていく。

  • Research Products

    (17 results)

All 2007 2006

All Journal Article (16 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The scope of linguistic influence : Does a classifier system alter object concepts?2007

    • Author(s)
      Saalbach, H.
    • Journal Title

      Journal of Experimental Psychology : General. 印刷中

  • [Journal Article] Revisiting language universals and linguistic relativity : language-relative construal of individuation constrained by universal ontology.2007

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Journal Title

      Cognitive Science. 印刷中

  • [Journal Article] Categories in mind and categories in language : Are classifier categories reflection of the mind?2007

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Journal Title

      Words and the world : How words capture human experience. New York : Oxford University press. 印刷中

  • [Journal Article] Lexicalization patterns and the World-to-Words Mapping.2007

    • Author(s)
      Malt, B.
    • Journal Title

      Words and the world : How words capture human experience. New York : Oxford University press. 印刷中

  • [Journal Article] 有/無声音を大小に対応付ける感覚の起源 : 擬音語理解の日中比較2007

    • Author(s)
      針生悦子
    • Journal Title

      心理学研究 印刷中

  • [Journal Article] 幼児におけるジェスチャーの視点 : 認知的役割習得能力との関連2007

    • Author(s)
      片山顕裕
    • Journal Title

      教育心理学研究 印刷中

  • [Journal Article] Infant-directed speech supports phonetic category learning in English and Japanese.2007

    • Author(s)
      Werker, J.
    • Journal Title

      Cognition 印刷中

  • [Journal Article] Mechanism of lexical development : Implications from Japanese children's word learning.2006

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics. Cambridge University Press.

      Pages: 48-55

  • [Journal Article] Revisiting the noun-verb debate : a crosslinguistic comparison of novel noun and verb learning in English-Japanese-and Chinese-speaking childern.2006

    • Author(s)
      Imai, M.
    • Journal Title

      Action Meets word : How children learn verbs, Oxford University Press.

      Pages: 450-476

  • [Journal Article] Categorization, Label Extension, and Inductive Reasoning in Chinese and German Preschoolers : Influence of a Classifier System and Universal Cognitive Constraints.2006

    • Author(s)
      Saalbach, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      Pages: 703-708

  • [Journal Article] 乳幼児の言語発達を支える学習メカニズム : 音声から意味へ2006

    • Author(s)
      梶川祥世
    • Journal Title

      ベビーサイエンス 5

      Pages: 24-33

  • [Journal Article] 言語学習における領域固有性と社会能力の役割をめぐって2006

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Journal Title

      ベビーサイエンス 5

      Pages: 40-44

  • [Journal Article] 子どもの効率よい語彙獲得を可能にしているもの : 即時マッピングを可能にしているメタ知識とその構築にかかわる要因について2006

    • Author(s)
      針生悦子
    • Journal Title

      心理学評論 49(1)

      Pages: 78-90

  • [Journal Article] 幼児における助数詞の理解 : 存在論的カテゴリーに注目して2006

    • Author(s)
      佐藤賢輔
    • Journal Title

      発達心理学研究 17(3)

      Pages: 272-281

  • [Journal Article] Language effects on infant sensitivity to phoneme changes in words.2006

    • Author(s)
      Kajikawa, S.
    • Journal Title

      Journal of the Acoustical Society of America 120(4)

      Pages: 2278-2284

  • [Journal Article] 数量認知はいかにして数学へ発展するか -言語との関わり-2006

    • Author(s)
      梶川 祥世
    • Journal Title

      児童心理学の進歩2006年版

      Pages: 255-260

  • [Book] キーワードで学ぶ知の連環 -リベラルアーツ入門-2007

    • Author(s)
      岡田浩之(分担執筆)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      玉川大学出版部

URL: 

Published: 2008-05-08   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi