• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Research on Qualitative Change of Mathematics Learning in Transition Period from Elementary to Junior Secondary Level

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18300265
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

OHTANI Minoru  Kanazawa University, 学校教育系, 教授 (50241758)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords算数・数学学習 / 質的変容 / 接続性 / 実証的研究
Research Abstract

本研究は, 小学校から中学校への移行期における児童・生徒の算数・数学学習の質的変容を明らかにするために, 両校の教師と協働して, 数と式の領域における授業を設計し, 実際の授業データを収集し, それを「擬概念」を視点として分析を行った。その結果, 算数・数学学習の質的変容を促進する条件として, 児童・生徒が構成する「擬概念」が社会的相互作用において機能することを解明した。そして, 算数と数学の接続性を高めるための理論枠組みとして, 「擬概念」の社会的機能を基本原理とする「創発的アプローチ」を提言した。

  • Research Products

    (12 results)

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Classroom research in mathematics education as a collaborative enter prize for the international research community2008

    • Author(s)
      Ohtani, M.
    • Journal Title

      Proceedings of 32nd International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.1

      Pages: 111-112

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オランダにおける「数学A-lympiad」及び「数学B-Day」の現地調査 : Scala Collegeでの実施状況と生徒のレポートの考察2008

    • Author(s)
      大谷実, 國次太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育 90(3)

      Pages: 8-22

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オランダにおける文科系高校生のための「数学A-lympiad」の背景と実際2007

    • Author(s)
      瀬沼花子, 大谷実, 辰野真夕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育 90(1)

      Pages: 42-51

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] M., Designing unit for teaching proportion based on cultural historical activity theory2007

    • Author(s)
      Ohtani, M.
    • Journal Title

      Proceedings of 31nd International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.4

      Pages: 33-40

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「確かな計算力」と「豊かな計算力」-中学校で大切にしたいこと-2007

    • Author(s)
      大谷実
    • Journal Title

      教育科学数学教育 593

      Pages: 4-7

  • [Presentation] Plenary Lecture : Representations of mathematical concepts, objects and processes in mathematics teaching and learning2008

    • Author(s)
      Ohtani, M.
    • Organizer
      The 11th International Congress of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      University of Monterey, Mexico
    • Year and Date
      2008-07-14
  • [Presentation] From Property to Character2008

    • Author(s)
      Ohtani, M.
    • Organizer
      4^<th> ISDDE Conference
    • Place of Presentation
      Egmond aan Zee The Netherlands
    • Year and Date
      2008-06-30
  • [Presentation] Construction Zone for Understanding Simultaneous Equations2008

    • Author(s)
      Ohtani, M.
    • Organizer
      Annual Meeting of American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      New York
    • Year and Date
      2008-03-25
  • [Presentation] 言語的思考を視点とした証明の指導2007

    • Author(s)
      大谷実, 漢野有美子, 中村雅恵
    • Organizer
      日本数学教育学会第40回数学教育論文発表会論文集
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2007-11-03
  • [Presentation] 相等関係の発達を視点とした一次方程式の教授実験2006

    • Author(s)
      大谷実, 漢野有美子, 中村雅恵
    • Organizer
      日本数学教育学会第39回数学教育論文発表会論文集
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2006-11-07
  • [Book] 中学校新学習指導要領の展開(数学科編), 分担執筆2009

    • Author(s)
      大谷実
    • Total Pages
      96-103, 170-172
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 平成20年改訂中学校教育課程講座(数学), 分担執筆2009

    • Author(s)
      大谷実
    • Total Pages
      148-149, 188-189, 261-264
    • Publisher
      ぎょうせい

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi