• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Annual Research Report

営業活動のプロセス革新に基づく競争優位の基盤構築に関する研究

Research Project

Project/Area Number 18330092
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

高嶋 克義  Kobe University, 経営学研究科, 教授 (30197090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 進  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (80214021)
黄 りん  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (40225363)
南 知惠子  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
Keywords経営学 / 商学 / マーケティング / 営業活動 / 関係性 / 競争優位 / 情報技術 / 技術革新
Research Abstract

平成20年度においては、平成19年度に引き続いて、研究代表者と研究分担者が共同して、営業活動におけるプロセス革新を導入した日本企業や海外企業における多様なプロセス革新の導入過程についての聞き取り調査を実施した。そしてこの調査データに基づいてそれぞれの専門分野の視点からの理論的・実証的検討を行い、研究成果としてまとめる作業を行った。
具体的には、高嶋克義による「延期的生産システムの再検討」では、延期型プロセス革新であるマスカスタマイゼーションに基づく競争優位の基盤構築についての理論的検討が行われた。また小川進による「セコムの事業システム」では、機械と人間が連携して現場の問題解決を行う現場支援型のプロセス革新の考察が行われ、黄りんによる「日本の小売企業の競争カーイトーヨーカ堂の中国での事業展開」では、営業プロセス革新に基づく中国市場での事業展開の有効性についての考察が行われた。さらに,南知恵子は営業プロセス革新お顧客関係性管理の研究の視点から実証研究を行い、"The CRM process in retail and service sector firms in Japan Loyalty development and financlal return,"「リレーションシップ・マーケティングにおけるサービス・マーケティング・アプローチの理論的貢献」、“CRM Strategy in Retail Firms in Japan"“The new role of call centres for manfactures,"などの研究成果をまとめた。

  • Research Products

    (12 results)

All 2009 2008

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] セコムの事業システム2009

    • Author(s)
      小川 進, 藤本 章博
    • Journal Title

      国民経済雑誌 第199巻第3号

      Pages: 33-51

  • [Journal Article] The new role of can centres for manufiactures2009

    • Author(s)
      Chieko Minami
    • Journal Title

      The Marketing Review Vol. 9, No. 2

      Pages: 115-126

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インターナル・アウトソーシングと内部市場戦略-キリンビジネスシステムのケース-2009

    • Author(s)
      南知恵子, 吉田満梨, 依田祐一
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル 第112号

      Pages: 2-17

  • [Journal Article] 延期的生産システムの再検討2008

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      国民経済雑誌 第197巻第4号

      Pages: 1-16

  • [Journal Article] 日本の小売企業の競争カートトーヨーカ堂の中国での事業展開2008

    • Author(s)
      黄 りん, 李 東浩
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー 第56巻第1号

      Pages: 62-75

  • [Journal Article] The CRM process in retail and service sector firms in Japan : Loyalty・development and inancial return2008

    • Author(s)
      Chieko Minami, John Dawson
    • Journal Title

      Journal`of Retailiag and Consumer Services Vol. 15, No. 5

      Pages: 375-335

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リレーションシップ・マーケティングにおけるサービス・マーケティング・アプローチの理論的貢献2008

    • Author(s)
      南知恵子
    • Journal Title

      国民経済雑誌 第197巻第5号

      Pages: 33-50

  • [Journal Article] CRM Strategy in Retail Firms in Japan2008

    • Author(s)
      Chieko Minami, John Dawson
    • Journal Title

      Proceedings of European Institute of Retailing and Services Sciencea

      Pages: 75-385

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] New Role8 of Call Centres for Manufactures2008

    • Author(s)
      Chieko Minami
    • Journal Title

      Proceedinga. of Academy, of Marketing,. Annual. Conference (Web)

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] CRM Strategy in Retail Firms in Japan2008

    • Author(s)
      Chieko Minami, John Dawson
    • Organizer
      The 15th conference of European Institute ofRetailing and Services Sciences
    • Place of Presentation
      Zagreb, Croatia
    • Year and Date
      2008-07-17
  • [Presentation] New Roles of Call Centres for Manufactures2008

    • Author(s)
      Chieko Minami
    • Organizer
      Academy of Marketing, 2008 AnnualConference
    • Place of Presentation
      Aberdeen, UK
    • Year and Date
      2008-07-08
  • [Presentation] 流通革新研究の再検討2008

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会全国大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2008-05-31

URL: 

Published: 2010-06-11   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi